Direct naar de content
icon search white
Verhuizing

iVerblijf & Adres - portfolio en leverdata

Het belang van een correct adres bij de juiste persoon gaat verder dan gemeentelijke dienstverlening zoals een paspoortaanvraag of kunnen stemmen bij verkiezingen. Het kan zelfs van levensbelang zijn, bijvoorbeeld als inwoners moeten worden gewaarschuwd of opgespoord bij een ramp. Daarvoor moet de overheid haar zaken op orde hebben, maar heeft de inwoner ook zijn verantwoordelijkheid. Een juist adres in de BRP is belangrijk: voor inwoners én overheid

Heel veel meer dan (digitale) aangifte verhuizen

In de loop van de tijd waren er op verschillende momenten in de tijd diverse sessies over migratie. Allereerst voor het uitwerken van het idee van de app iVerblijf & Adres en het nadenken over de toegevoegde waarde. En dan hebben we het over 2015. Dat was het moment waarop de ideeën rondom de risicoprofielen en de “Groene verhuizing” ontstonden.

Daarna waren er ook sessies die gingen over het doorontwikkelen van iVerblijf & Adres. Bijvoorbeeld het optimaliseren van de procesflow. En het toevoegen van nieuwe risicoprofielen. Om zo aan te blijven sluiten op landelijke ontwikkelingen zoals de Landelijke Aanpak Adresfraude (LAA).

En daarnaast waren er ook sessies over het samen ontwikkelen van iVerblijf & Adres Inschrijving en iAdresonderzoek, processen die in het verlengde van deze app liggen. 

Functionaliteiten stap voor stap gebruiken

Binnen #LSG18 staat het optimaliseren van het verhuisproces centraal. Meer dan 200 deelnemers dachten na over de inrichting van dit specifieke proces binnen de eigen gemeente. De conclusie? Het verhuisproces, zeker in combinatie met iVerblijf & Adres, biedt heel veel optimalisatiemogelijkheden! De uitdaging is om deze binnen de gemeente met elkaar te bespreken en ze één voor één, stapje voor stapje te implementeren.

Kwartiermakergemeente Almelo herkent dat. Zij heeft in 2015 als eerste gewerkt met de app iVerblijf & Adres: “De eerste paar weken hebben we alle aangiftes nog gecontroleerd”, zegt Evelien van Rijswijk-Hendriks, destijds Manager Burgerzaken en Ontvangst bij gemeente Almelo. “Daarna was er voldoende vertrouwen om ook het vinkje bij automatisch BRP bijwerken aan te zetten.” Vanaf dat moment spreken we écht over ‘Groene verhuizingen’. De standaard verhuizingen kosten op deze manier, dankzij de goede controle op basis van risicoprofielen, geen tijd meer, daar komt immers geen ambtenaar meer aan te pas.

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442