Direct naar de content
icon search white
Uitblinkers

Categorie Besparing

We hebben steeds gezegd dat de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17) geen einddoel op zich is. We hebben het ingezet als middel om gemeenten bewust te laten nadenken over digitale dienstverlening. En toch rijken we in november prijzen uit in verschillende categorieën... Want selfservice is, op termijn, een uitstekende manier voor gemeenten om zich te profileren en haar dienstverlening naar burgers en bedrijven te verbeteren. En we delen graag bij welke gemeenten je af kunt kijken, omdat ze vandaag de dag al bijzonder goed presteren.

1430-#LSG17-winnaar-Ede-P1220732.jpg
Winnaar #LSG17'besparing': gemeente Ede

Uitblinkers in de categorie 'Besparing'

  • Gemeente Almelo
  • Gemeente Bergen op Zoom
  • Gemeente Ede

Ede: niet digitaliseren om het digitaliseren

In Ede zijn ze meer dan 2 jaar geleden begonnen met het stapsgewijs invoeren van iBurgerzaken. De effecten zijn er goed zichtbaar. Zij zitten nu op een selfservicepercentage van 85%. De openingstijden van Burgerzaken zijn teruggebracht van 42 uur per week naar 26 uur. “We hebben wel altijd het belang van de burger voorop gezet”, zegt Henk van den Boom, afdelingsmanager Burgerzaken. “We hebben onszelf steeds afgevraagd: worden zij er beter van? We wilden niet gaan ‘digitaliseren om het digitaliseren’. Dat vind ik een belangrijke boodschap om straks mee te geven op het congres.”

De voordelen van selfservice worden vooral goed zichtbaar bij Adreswijzigingen. “Dat levert ons een tijdswinst op van gemiddeld 8 minuten per wijziging. Met 12.000 verhuizingen per jaar is dat natuurlijk een prachtig resultaat. Burgers voeren thuis digitaal hun gegevens in. Als de gegevens correct zijn, springt het systeem in de meeste gevallen meteen op groen. Er gaan alleen alarmbellen af als iemand vaak verhuist of wordt ingeschreven op een adres waar al meerdere volwassenen wonen. Juist door die tijdwinst kunnen onze medewerkers zich intensief met deze mogelijke fraudegevallen bezighouden.”

Lees verder in het iBestuur artikel "Selfservice: hoe leren we van elkaar?".

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Customer Care manager
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267