Direct naar de content
icon search white
2 januari 2019 - Blogs

Blije burgers & blije ambtenaren

Blije burgers & blije ambtenaren. Dat is iBurgerzaken. Dat hebben we de afgelopen jaren laten zien en daar pakken we de komende jaren op door. In dat kader vinden we het belangrijk dat we nieuwe ontwikkelingen steeds met jullie delen. Vandaar dat ik in de eerste nieuwsbrief van dit jaar stilsta bij metingen & monitoring, het Meerjarenplan en onze Burgerzakendroom.

201811 Selfservice-tussenstand.jpg

Van meten naar weten naar waarde

Dankzij de digitalisering is het mogelijk om steeds meer te meten. We zien grote verschillen in het gebruik van iBurgerzaken door metingen en monitoring bij 141 gemeenten. Door sturing zorgen we voor flinke verbeteringen en daarmee een hogere tevredenheid (waarde). Die sturing doen we landelijk, per regio en voor individuele gemeenten:

  • iService; een keuzepalet aan dienstverlening om het gebruik van iBurgerzaken te optimaliseren [individueel o.b.v. vele praktijkervaringen]

  • #LSG17: het verhogen van selfservicepercentages
    • Rapportage sinds januari 2017
  • #LSG18: het optimaliseren van het verhuisproces
    • Rapportage percentages “Groene verhuizingen” (sinds oktober 2018)
    • Rapportage afhandeltijden processen (binnenkort)
Meerjarenplan.jpeg

Meerjarenplan zorgt voor wendbare gemeenten

In de ideale wereld heeft elke gemeente dit jaar haar eigen Meerjarenplan in huis. Eén ding was voor ons afgelopen jaar namelijk al snel overduidelijk: het traditionele strategische meerjarenplan is niet langer houdbaar. Vandaar dat we het “Meerjarenplan-magneetbord” ontwikkelden. En dat bord namen we in 2018 al mee naar een 50-tal gemeenten. Om te bespreken én achter te laten.

De conclusie: Zo kun je als gemeente wél proactief reageren! Dit jaar gaan we voor nog meer wendbare organisaties: Laten we zorgen dat jij ook tijdig je strategische koers weet te bepalen en zo nodig snel bij kunt stellen. Onze accountmanagers komen binnenkort graag bij je langs! En als het je te lang duurt, neem dan zelf contact op, bijvoorbeeld via dit formulier.

Toekomstdroom-PRLG.jpg

Burgerzakendroom en Roadmaps iBurgerzaken

We delen onze visie op de toekomst niet alleen aan de hand van dit Meerjarenplan. Dat doen we ook in onze Roadmaps iBurgerzaken: de ontwikkeling van ons product en onze dienstverlening tot 2021. En we kijken zelfs nog veel verder vooruit. Met het oog op 2025 is “Hoe zien wij de toekomst van de gemeentelijke dienstverlening?” een vraag die we ons veelvuldig (moeten) stellen. In ons droombeeld gaat de mobiele telefoon een nog belangrijkere plaats innemen.

We werken nu al aan een burgerportaal; regie op eigen gegevens en de identificatie van de burger krijgen daarin een plek. Onze beoogde dienstverlening is plaats- en tijdonafhankelijk. Met focus op selfservice voor en door de burger en bedieningsgemak/procesoptimalisatie voor de medewerkers. Hierin staan voor ons transparantie en partnerships centraal. En deze ontwikkelingen en vernieuwingen hebben één en hetzelfde doel: meer doen met dezelfde handen. Zodat de ambtenaren steeds minder tijd kwijt zijn aan administratie en meer aandacht kunnen hebben voor ‘de speciale situaties’. Zodat gemeenten met dezelfde capaciteit meer uren dienstverlening kunnen bieden. Lees meer over onze Burgerzakendroom…

Mis onze Inspiratiemails niet!

Om jullie ook tussentijds steeds op de hoogte te houden waar we mee bezig zijn, versturen we regelmatig Inspiratiemails: Uiteraard onze maandelijkse nieuwsbrief. Diverse mailings over aankomende events, zoals beurzen, congressen, regionale opleidingen, webinars en workshops. En komend jaar versturen we geven we vaker inzicht in de ontwikkelingen met mailings in lijn met “Wij geven het inzicht, jij maakt de juiste keuzes”. Want we hebben specifiek teruggekregen dat er echt behoefte is aan meer duidelijkheid.

Op deze manier onderstrepen wij dat iBurgerzaken ‘Blije burgers & blije ambtenaren’ is. En mocht je vinden dat we dat op andere manier kunnen laten zien, vertel het me dan gerust! Of geef het aan in een van de vele feedbackmomenten die we je voorleggen gedurende het jaar.

---

Deze blog is gepubliceerd als voorwoord in de digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken. De rest van de nieuwsbrief lees je hier.

Deel via:

‘Via tevreden klanten naar tevreden burgers en bedrijven over de gemeentelijke dienstverlening.’

Tjerk Venrooy, Directeur Publiekszaken
Tjerk Venrooy

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7176