Direct naar de content
icon search white
Gemeente Het Hogeland

‘Een duidelijke roadmap geeft rust en richting’

shutterstock_606777296-pinkroccade-1 (2).jpg
Uitdaging Grip houden op kosten en tegelijk het Sociaal Domein toekomstbestendig inrichten: dat was de uitdaging van gemeente Het Hogeland.
Oplossing Samen met Pink Roccade Local Government koos de gemeente voor een tweesporen-aanpak: starten met iParticipatie en het opstellen van een gezamenlijke roadmap richting 2030.
Resultaat De eerste digitale voorzieningen zijn al beschikbaar en inwoners regelen hun zaken steeds vaker zelf online. Tegelijkertijd geeft de roadmap houvast voor verdere vernieuwing en duurzame resultaten.

Met het ‘ravijnjaar’ voor de boeg zoekt ook de gemeente Het Hogeland naar de meest effectieve manier om haar doelstellingen te halen. Die doelstellingen zijn onder meer vastgelegd in een visie op het Sociaal domein richting 2032. Centrale vragen: hoe halen we ons doel, hoe zorgen we voor een toekomstbestendige structuur en hoe houden we grip op de kosten?

Uitdaging

Grip & toekomstbestendig 

Voor de gemeente Het Hogeland stond centraal: hoe houd je grip op de kosten én zorg je tegelijkertijd voor een toekomstbestendig Sociaal Domein? Dat is geen eenvoudige opgave, zeker niet met het ravijnjaar in zicht en de druk om efficiënter te werken en de dienstverlening richting inwoners te verbeteren.  
 
Voordat er concrete stappen gezet werden, werd er bewust tijd genomen voor reflectie. Hoe sluiten de plannen aan op de bestaande strategie en doelstellingen van de gemeente? In een strategische sessie werden de prioriteiten bepaald en scherpe keuzes gemaakt. 

Albert de Vries, projectleider Sociaal Domein bij de gemeente, vertelt: ‘Het mooie is dat sommige doelen meteen gerealiseerd konden worden. Met andere zaken gaan we bewust op de langere termijn aan de slag. Zo weten we waar we nu mee aan de slag gaan en waar we rustig en doordacht stappen zetten.’ 

Oplossing

Samen koers bepalen 

De gemeente koos samen met PinkRoccade Local Government voor een tweesporen-aanpak. Enerzijds werd gestart met de implementatie van iParticipatie, het digitale Inwonersportaal. Zo regelen inwoners steeds meer zaken zelf. Anderzijds werd gewerkt aan een gezamenlijke roadmap, die richting geeft tot 2030. 

Dit geeft rust en maakt dat we stap voor stap werken aan vernieuwing die echt bijdraagt aan de toekomstbestendigheid van ons Sociaal Domein.’ 

‘Een realistische roadmap,’ benadrukt Albert. ‘Haalbaar en duidelijk. We weten allemaal precies waar we aan toe zijn. Dat geeft rust en maakt dat we stap voor stap werken aan vernieuwing die echt bijdraagt aan de toekomstbestendigheid van ons Sociaal Domein.’ 

Resultaat

Eerste digitale voorzieningen 

De invoering van iParticipatie bleek de meest logische eerste stap. Albert: ‘Wij willen de serviceverlening aan de burger centraal stellen. In het Inwonerportaal krijgt de inwoner de mogelijkheid om veel zaken in een digitale omgeving zelf te regelen.’ Hiermee wordt de dienstverlening sneller, toegankelijker en meer afgestemd op de behoeften van inwoners. 

Roadmap als leidraad 

Naast deze eerste digitale resultaten biedt de roadmap richting en houvast. Binnen de gemeente is deze inmiddels besproken en gedeeld. De komende periode wordt de roadmap verder geconcretiseerd, zodat alle betrokkenen weten welke stappen wanneer gezet worden. 

Duurzaam resultaat 

Met de combinatie van directe digitale verbeteringen en een duidelijke langetermijnstrategie bouwt de gemeente aan een Sociaal Domein dat niet alleen efficiënter is, maar ook beter aansluit bij de behoeften van inwoners.  

Afsluiting

Advies aan andere gemeenten 

De ervaring van Het Hogeland laat zien dat een tweesporen-aanpak werkt: direct resultaat boeken én tegelijk bouwen aan de lange termijn. De combinatie van iParticipatie en een gezamenlijke roadmap zorgt voor structuur, rust en haalbare stappen. 

Ook aan de slag met de lange termijn? 
Wil je als gemeente ook onderzoeken hoe deze aanpak kan bijdragen aan jullie ambities? Wij gaan graag in gesprek om samen te verkennen wat er mogelijk is. Zo zetten we concrete en toekomstgerichte stappen, altijd met de inwoner centraal. Neem contact op met de Productmanager van Samenlevingszaken Marc Fleskens via marc.fleskens@pinkroccade.nl. 

Deel via:

Samenlevingszaken

De transitie van taken is geweest. Je gaat nu aan de slag met de transformatie. Ook ben je als gemeente verantwoordelijk voor de zelfredzaamheid en participatie van de burger. Dit vraagt om een andere kijk en aanpak. Hoe pak jij dit aan?

Samenlevingszaken

Experts

Maak kennis met onze experts