Direct naar de content
icon search white
#LSG17

Maandelijkse tussenstanden

Alle gebruikers van iBurgerzaken zien het percentage digitale dienstverlening voor specifieke burgerzakenprocessen stijgen. In de praktijk zien we echter grote verschillen tussen gemeenten; selfservicepercentages van 60% tot 90%, waar andere vooralsnog de 20% niet behalen. De gemeenten in onderstaande overzichten zijn bij uitstek degenen waar je af kunt kijken. Simpelweg omdat ze vandaag de dag al bijzonder goed presteren.

201712 Selfservice-tussenstand.jpg

Selfservicepercentages per maand

Maandelijks publiceren we een aantal cijfers met betrekking tot selfservice dankzij iBurgerzaken. Zowel de selfservicepercentages van de verschillende apps als de besparingen die worden behaald daardoor presenteren we. Vrees niet, we maken telkens enkel de top 5 zichtbaar. De selfservicecompetitie is immers geen einddoel op zich, maar een uitstekend middel voor gemeenten om zich te profileren en haar dienstverlening naar burgers en bedrijven te verbeteren. 

Toelichting selfservicepercentages 

Om deze selfservicepercentages te berekenen, zetten we het aantal digitale aangiften per proces in een maand af tegen het totale aantal aangiften voor datzelfde proces. Om dat te meten hebben we parameters ingebouwd in iBurgerzaken. Vervolgens worden op deze data berekeningen losgelaten die resulteren in overzichtelijke maandelijkse statistieken.

Een nadere toelichting op deze cijfers lees je in deze blogs:

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)