Direct naar de content
icon search white
Verkiezingen

iVerkiezing - kwartiermakers en praktijkverhalen

Samen met onze kwartiermakers is onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van iVerkiezing. Maak kennis met deze gemeenten en hun praktijkverhalen.

Pilot iVerkiezing succesvol: praktijkverhalen

iVerkiezing is gedurende 2017 ontwikkelt met de onderstaande 7 kwartiermakers. Zij focusten op toegevoegde waarde: minder kans op fouten, tijdsbesparing voor de medewerker en selfservice door de inwoners:

5 van deze kwartiermakers hebben de (voorbereidingen van de) verkiezingen op 21 maart 2018 met de nieuwe app iVerkiezing Basis en iVerkiezing Extra in productie gedraaid: Ede, Hardenberg,Helmond, Ommen en Utrechtse Heuvelrug. Deze pilot was succesvol en leverde veel toegevoegde waarde voor zowel burgers als medewerkers. Deze nieuwe app is dan ook beschikbaar voor de herindelingsverkiezing van 2018 en de verkiezingen van 2019.

  1. Gemeente Almelo
  2. Gemeente Ede
  3. Gemeente Groningen 
  4. Gemeente Hardenberg (praktijkcase)
  5. Gemeente Helmond (praktijkcase)
  6. Gemeente Ommen (praktijkcase)
  7. Gemeente Utrechtse Heuvelrug

Blogs Dylan Kusters, Product Champ

Regelmatig publiceerde Dylan Kusters een blog over iVerkiezing. Hij gaf daarbij een kijkje in de keuken van de ontwikkeling van deze app. En beschreef de praktijk van de pilot: ontwikkeling voor en door kwartiermakers, het kiesbestand, iVerkiezing Standaard, iVerkiezing Medewerkersgemak, iVerkiezing Burgergemak etc. Lees met hem mee...

Hieronder een korte samenvatting van de belangrijkste punten:

  • Het indelen van de stemdistricten op de geografische kaart is leuk en makkelijk;
  • Het gebruikersgemak van iVerkiezing in vergelijking met Cipers en DKR is beter: Er zijn veel minder handmatige handelingen nodig;
  • Door de automatische verwerking in het kiesregister kan een gemeente proactief stempassen printen voor burgers die toch kiesgerechtigd bleken te zijn, bijvoorbeeld na naturalisatie;
  • Door de automatische verwerking hoef je als gemeente geen selecties in Cipers meer te draaien en handmatig bij te werken in je kiesregister;
  • Het selfserviceproces werkt goed en is makkelijk af te handelen door de medewerker Burgerzaken. Er zijn tenslotte geen papieren en kopieën van legitimatiebewijzen meer nodig, maar gewoon een aanvraag in de ‘Nieuwe taken’ werklijst.

Webinars

Deel via:

‘Samen met klanten verantwoordelijk voor nieuwe innovaties!’

Dylan Kusters, Product Owner
Dylan Kusters

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7830