Direct naar de content
icon search white
4 oktober 2019 - Nieuws

Hiep, hiep, hoera CLIQ is 3 jaar!

CLIQ bestaat vrijdag 4 oktober 3 jaar! Dit is reden voor een feestje en een korte terugblik op het ontstaan van CLIQ, de ontwikkelingen, het team achter deze applicatie en de toekomstplannen. Een interview met Eric Peters (Product Owner) en David van de Veerdonk (Ontwikkelaar) uit het CLIQ team.

Klanten worstelden met het leggen van technische koppelingen
Op de vraag waarom CLIQ 3 jaar geleden ontwikkeld is antwoordt Eric direct ‘gewoon dat vonden we leuk’. Toch zat er wel iets meer achter! Eric merkte dat klanten vooral worstelden met het zelf leggen en beheren van technische koppelingen met Landelijke Voorzieningen. Gemeenten hebben specifieke diepgaande technische kennis nodig voor het leggen van koppelingen. Deze kennis was vaak belegd bij één of enkele personen. Daarbij kost het relatief veel tijd om het kennisniveau voor deze koppelingen hoog te houden voor de enkele keren dat je ze legt en moet onderhouden. Om gemeenten hierin te ontzorgen is het idee voor CLIQ geboren.

De belangrijkste reden om CLIQ te ontwikkelen
Voor bepaalde koppelingen was de doorlooptijd te lang. Dit gaf frustraties bij gemeenten. Met CLIQ blijft de doorlooptijd kort want het lijntje met de Landelijke Voorziening ligt er al. Wij sluiten vervolgens de gemeente aan op CLIQ en ze kunnen direct gebruik maken van de nieuwe koppeling. Na de eerste aansluiting via CLIQ zegt Eric dat klanten vaak nog vragen: ‘hoeven we nu echt niks meer te doen?!’. En het antwoord is dan echt ‘nee’!

Shared Service Center de Kempen ging als eerste live
De eerste Kwartiermakers van CLIQ waren de 5 gemeenten van SSC de Kempen. Na een half jaar co‑creatie ging SSC De Kempen in september 2016 als eerste live met de koppeling LV WOZ. SSC De Kempen wilde graag koppelingen leggen waar zij zelf geen omkijken meer naar hadden. Eric vertelt dat na een intensief ontwikkelproces de implementatie soepel verliep. Het SSC is ook vaak bij PinkRoccade op bezoek geweest om te kijken wat CLIQ betekent voor hun architectuur en infrastructuur. Een cloudoplossing was toen spannend, want waar gaat de data naar toe en waar wordt die opgeslagen? Nu een aantal jaren later staan hier meerdere applicaties in de Pink Private Cloud.

De omvang, complexiteit en implementatie van CLIQ
Voor de gemeente is een migratie naar CLIQ eenvoudig. Na het eenmalig inregelen van de connectie tussen de gemeente en CLIQ zijn ze snel aangesloten. Als de gemeente daarna een koppeling wil leggen maken ze een afspraak met PinkRoccade. Samen met de gemeente wordt dan afgestemd welke koppeling de gemeente wanneer aangesloten wil hebben. Een koppeling met de Landelijke Voorziening is dan binnen 1 dag geregeld.

De wereld verandert en je ‘moet’ mee
Na 3 jaar zijn 63 gemeenten aangesloten op CLIQ. Dit is meer dan Eric had verwacht na de lancering. Maar hij geeft ook aan, ‘de wereld verandert en je moet als gemeente mee’. In het begin waren gemeenten huiverig voor cloud oplossingen zoals CLIQ. Inmiddels zijn de voordelen ervan duidelijk en neemt het aanbod toe. In steeds meer gevallen zijn nieuwe oplossingen zelfs cloud‑only.

Door ontzorging meer focus op de inwoners
CLIQ ontzorgt de gemeente. Maar deze eigenschap horen we vaker bij applicaties. Dus iets specifieker; CLIQ vangt problemen af tijdens en na het leggen van een koppeling, haalt de fouten eruit en wordt bijgehouden als er veranderingen zijn vanuit de Landelijke Voorzieningen. Het CLIQ-team vangt ook alle migraties van Landelijke Voorzieningen of het vervangen van CPA’s en certifcaten op. Dankzij CLIQ hoeft de gemeente zich niet te focussen op de technische aspecten en kunnen zij zich meer richten op kwaliteit van gegevens en dienstverlening voor haar inwoners.

De grootste onderhoudsklus van de afgelopen periode
'De PKI migratie' zegt David meteen. Deze certificaten van CLIQ verliepen bijna waardoor alle 130 CPA’s van CLIQ klanten vervangen moesten worden. Dit zorgde voor veel organisatiewerk, afstemming met de Landelijke Voorzieningen en het aanvragen en inlezen van de CPA’s. In totaal is het team hier 2 maanden mee bezig geweest. Iedere 2 jaar moeten alle certificaten vervangen worden. Als een gemeente CLIQ heeft is PinkRoccade verantwoordelijk voor de vervangingen en zijn de kosten inbegrepen in de basisprijs van CLIQ. Maar zonder CLIQ is de gemeente hier zelf verantwoordelijk voor en geven ze PinkRoccade vaak een eenmalige opdracht voor een migratie of vervanging.

Het CLIQ team
Het team bestaat uit collega’s in Nederland en Roemenië. In Nederland bestaat het team uit: Heymen (Techlead), Niels (Tester), David (Ontwikkelaar), Martijn (Scrummaster) en Eric (Product Owner). En in Roemenië uit: Oana (Tester), Marius (Ontwikkelaar) en Irinel (Ontwikkelaar). Hiervoor is gekozen omdat groei van het team door het succes hard nodig was. Daarnaast is voor uitbreiding van het team in Nederland met Roemeense collega’s gekozen omdat het in Nederland moeilijker is om aan goed geschoolde ontwikkelaars te komen en de Roemeense cultuur ligt dicht tegen de Nederlandse aan. 2 keer per jaar komt het Roemeense team op bezoek in Nederland of andersom. Bij deze bijeenkomsten doet het team veel aan teambuilding, kennisdeling, visie- en strategiebesprekingen en bepalen ze de roadmap. Dit draagt bij aan een optimale samenwerking en motivatie om CLIQ op hoog niveau te blijven ontwikkelen.

CLIQ team4.jpeg

Dagelijkse controle op de applicatie
Het CLIQ OPS-team monitort dagelijks de applicatie en koppelingen. Ze controleren continue de stabiliteit en bekijken of er nieuwe functionaliteiten mogelijk zijn die het beheer makkelijker maken. Via een groot scherm dat naast hun bureaus staat en via automatische signalen houden ze continue in de gaten of er verstoringen zijn of uitval is. Zo kunnen ze snel verbindingen herstellen als deze offline gaan. Ook de berichtenstromen doorlopen zij dagelijks en natuurlijk sluiten zij gemeenten aan op nieuwe koppelingen.

CLIQ team6.jpeg

De huidige en toekomstige werkzaamheden van het CLIQ team
De ISAE 3402 type 2 certificering is een activiteit waar David op het moment mee aan de slag is. De rest van het team werkt aan de NHR koppeling via CLIQ. En de overall stabiliteit en het testen van de releases. Van deze releases merkt de klant weinig.

Voor de komende periode staan de volgende items op de planning:

  • Migratie e-factureren van protocol AS2 naar AS4
  • Mogelijkheid om via CLIQ aan te sluiten op de testomgevingen van Landelijke Voorzieningen
  • Aansluiting voor het inlezen van het Digitaal Klantdossier (DKD)
  • Aansluiting realiseren op de KvK en onze klanten migreren
  • Praktijkproeven uitvoeren met ketenpartners voor Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
  • Onderzoeken naar het koppelen met de GBA‑V. Als je hier interesse in hebt horen we dat graag!
  • Aansluiten op Common Ground via API’s. We gaan hier starten met een Kwartiermakersgroep. Interesse? Klik dan hier

    Neem gerust contact op met het CLIQ team
    Heb je vragen over CLIQ, de bestaande koppelingen en nieuwe ontwikkelingen of ben je benieuwd wat CLIQ voor jouw gemeente betekent? Neem dan contact op met Eric Peters, David van de Veerdonk of je accountmanager.

    Vriendelijke groet,

    - Eric Peters, David van de Veerdonk en het CLIQ team -
Deel via:

‘Samen kom je verder!’

Eric Peters, Business Analist
PinkRoccade_0200.png

Ik help je graag verder

+31 6 4609 1128