Direct naar de content
icon search white
6 juli 2018 - Blogs

Reik naar de sterren

Stel je doelen altijd op het hoogste niveau. Doe nooit concessies aan het doel. Ga voor het beste. En houd je niet bezig met de laatste stap. Dit is de 2e tip die ik wil delen uit het boek ’t is groen en groener wordt het niet van Leen Zevenbergen. En deze tip licht ik toe aan de hand van een praktijksituatie waarin we met 9 kwartiermakergemeenten zijn gestart met #LSG18.

Experiment met het KATA verbeterbord loopt

Op maandag 2 juli kwamen de 9 kwartiermakergemeenten van #LSG18 samen: Bergen op Zoom, Dalfsen, Helmond, Horst aan de Maas, Lochem, Ommen-Hardenberg, Roosendaal, Urk en Waddinxveen. Op dat moment zijn we het eerste experiment met het KATA verbeterbord gestart onder leiding van de ervaringsdeskundigen van gemeente Enschede en LeanENT. Dat was de eerste stap richting de sterren, richting een groots #LSG18. En toen we deze stap bepaalden en zetten hebben we onze ambitie heel bewust niet bijgesteld.

Want wat staat er eigenlijk in die eerste zinnen van deze blog? Wanneer je (enkel) focust op de laatste stap, zie je vaak al direct onmogelijkheden. Dingen waar je zo van onder de indruk kunt raken dat je niet eens begint met de eerste stap. Of waardoor de eerste stappen op basis van de onmogelijkheid van de laatste stap al meteen bijgesteld worden, naar beneden welteverstaan. En zo wordt aan de basis al een beweging gemaakt met het nooit bereiken van je dromen en ambities. En exact dat wilden we natuurlijk voorkomen met #LSG18!

#LSG18 een grootse vervolgstap

Al snel concludeerden we afgelopen jaar dat we een vervolg moesten geven aan de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17)*. Natuurlijk weer met centraal in de aanpak het verder verbeteren van de (digitale) dienstverlening. En dat we ook nu weer op basis van het principe waarin we gemeenten best practices laten delen om elkaar te inspireren zouden werken was panklaar. Het idee om ons daarbij te richten op de optimale procesafhandeling was al snel ontstaan, maar dan…

De verwachtingen – zowel intern als extern – zijn enorm hoog. #LSG17 is immers een enorm succes; enthousiaste deelnemers, volop aandacht voor digitale dienstverlening en de selfservicepercentages zijn gemiddeld met 40% gestegen. En ja, als perfectionist wil ik dat succes minimaal evenaren of liever eigenlijk nog overtreffen. En ik merk aan de mensen om me heen dat ik zeker niet alleen die ambitie nastreef.

Een big bang of klein beginnen?

De uitdaging is bekend, maar waar begin je dan? Afgelopen jaar met #LSG17 hebben we direct alles uit de kast getrokken. Zijn we direct gestart met 7 regionale sessies bij workshopronde 1. En dat binnen 3 maanden nadat het idee ontstond. Dat kon ook, er waren immers al een aantal 1-op-1-sessies geweest bij verschillende gemeenten over de onderwerpen beleid, website en marketingcommunicatie. Daardoor wisten we eigenlijk vrijwel zeker dat de inhoud ‘raak’ zou zijn.

Even hebben we overwogen om bij #LSG18 ook een big bang te doen. Al snel concludeerden we echter dat we beter konden starten met een paar gemeenten. Immers hebben we deze aanpak en inhoud nog niet eerder getoetst. En ondanks dat lean een bewezen methodologie is, is het altijd de vraag hoe je dat gedachtegoed dan goed over de bühne brengt in een relatief korte workshop.

Een maanlanding

In een interne sessie gaan we vanmiddag de eerste stap, de workshop van eerdere deze week, kritisch doorspreken en de vervolgstappen bepalen: Hoe gaan we de kwartiermakers helpen? En hoe zien de #LSG18 sessies in het najaar eruit? En dat doen we uiteraard nog altijd vanuit de gedachte: Aim for the stars and reach the moon!

 

*) P.S. We herhalen op maandag 1 oktober de workshops van #LSG17. Als jij nog aan de slag wilt met het verleiden van burgers en bedrijven naar het digitale kanaal, grijp dan nu deze kans.

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Customer Care manager
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267