Direct naar de content
icon search white
6 juni 2018 - Blogs

Op bezoek bij gemeente Heerhugowaard

In april zijn we op bezoek geweest bij gemeente Heerhugowaard vanwege grote onvrede over de performance, en daarover hieronder meer. In mijn vorige blog schreef ik over ons bezoek aan gemeente Edam-Volendam in maart en de constateringen aldaar; de verbeteringen in het zoekscherm en de instellingen van Gemnet. Ook deed ik een oproep aan de applicatiebeheerders om alle performanceproblemen bij ons te melden. En de belofte om ervaringen van klantbezoeken te delen.

Constatering 1: Gemnet-verbinding fout ingesteld

Gemeente Heerhugowaard werkt al een geruime periode met iBurgerzaken. Er was echter grote onvrede over de performance. De wachtrij was op enig moment meer dan 1 uur; onacceptabel. In dit geval zijn 2 consultants, een technische en een functionele consultant, op locatie gekomen om een site-check uit te voeren.

De eerste stap was het nalopen van de gemnet-verbinding. Wederom was de gemnet-router niet juist ingesteld. Dit is ter plekke verholpen door de consultant in samenwerking met KPN en de netwerkbeheerder van de gemeente. Het advies blijft om periodiek bij KPN te vragen of de gemnet-verbinding geen fouten weergeeft.

Constatering 2: Gebruik liever Chrome of Firefox als browser

Een tweede stap was een check op het gebruik van de juiste browser. De laatste tijd is de performance van de browser Internet Explorer in combinatie met iBurgerzaken niet goed. Helaas kunnen we dit nog niet verklaren. Vandaar het advies om andere browsers te gebruiken, zoals Chrome of Firefox. Dit kan soms grote verschillen opleveren. Bij gemeente Heerhugowaard was de performance meteen verbeterd.

Constatering 3: Niet alle functionaliteit (volledig) in gebruik

Een derde stap was het nalopen van het gebruik van iBurgerzaken: In Heerhugowaard constateerden we dat de inrichting van de functionaliteit “Direct Printen” niet is geconfigureerd. Het voordeel van deze functionaliteit is dat een document meteen wordt afgedrukt uit een specifieke printerlade. Hiervoor moeten verschillende zaken worden geconfigureerd, maar het levert direct een flinke tijdswinst op.

Daarnaast werden sommige documenten handmatig aangepast door de medewerkers aan de balie. Deze zijn door de consultant aangepast in de documentcreatietool, zodat dit per direct tijdswinst oplevert voor elk nieuw te creëren document.

Verbeter het gebruik van iBurgerzaken met iService

In Heerhugowaard vonden we veel zaken die al eerder opgelost hadden kunnen worden. Dat had een hoop ergernis gescheeld en de performance veel eerder verbeterd. Ons advies aan deze gemeente was dan ook om iService af te nemen: Een keuzepalet aan dienstverlening toe te spitsen op de gemeentelijke situatie en specifieke kennisvraag. Een dienst waarbij een consultant elke maand of elk kwartaal op locatie komt om best practises toe te passen: Ervaringen die zijn opgedaan bij meer dan 135 gemeenten. Misschien is dat ook wel iets voor jouw gemeente?

P.S. In de komende periode gaan wij verder met het verrichten van onderzoek bij klanten en blijven we dit via blogs aan jullie terugkoppelen. En weet: als jij binnen jouw gemeente performanceproblemen ondervindt, meld het dan!

Deel via:

‘Leveren van de ICT diensten en producten conform afgesproken service afspraken.’

Engelbert Wijnhoven, Manager Operations
Engelbert Wijnhoven

Ik help je graag verder

+31 6 4609 1103