Direct naar de content
icon search white
14 maart 2018 - Blogs

iVerkiezing: Hoe maak je het gemakkelijker voor je medewerkers?

Iedereen die voor de verkiezingen wat moet regelen zal het met me eens zijn als ik zeg dat dit voor veel stress zorgt. Daarom is het fijn om de medewerker zo optimaal mogelijk te ondersteunen. Daarom ontwikkelden we ‘iVerkiezing Medewerkersgemak’. Het ideale antwoord!

Totstandkoming iVerkiezing medewerkersgemak

Met iVerkiezing Standaard voer je als ambtenaar enkele handelingen uit voor de dag van de verkiezing (zie mijn vorige blog: ‘iVerkiezing Standaard’). Echter valt er op veel punten nog winst te behalen. Onze kwartiermakers hebben goed gekeken hoe de medewerker in dit proces efficiënter kan werken. Zo zijn er slimme dingen bedacht in het proces waardoor de medewerker makkelijker een verkiezing kan doorlopen.

Hoe makkelijk is het proces dan voor de medewerker?

Met iVerkiezing Medewerkersgemak ondersteunen we de ambtenaren nog beter tijdens het proces van een verkiezing. Hieronder lees je het verschil ten opzichte van het standaard pakket. 

Stemdistricten en stemlokalen eenvoudig importeren

Een van de eerste stappen voor de medewerker is het toevoegen van stemdistricten en stemlokalen. Met iVerkiezing Medewerkersgemak kun je deze exporteren vanuit Cipers en importeren in iBurgerzaken. Zo heb je direct een basisset op basis van postcodegebieden voor het inrichten met de geo-kaart. De toegevoegde waarde? Met iVerkiezing Standaard deel je als gebruiker de stemdistricten in aan de hand van een lege kaart.

Het adres van een stemlokaal haal je op

Een tweede voordeel van iVerkiezing Medewerkersgemak is dat je het adres van het stemlokaal op kan zoeken in het gegevensmagazijn of de BAG. Dat is mogelijk dankzij een koppeling met deze gegevensbron. Dit in tegenstelling tot het handmatig opvoeren van het adres in iVerkiezing Standaard.

De selectie krijg je aangeleverd

Als de stemdistricten en stemlokalen zijn geïmporteerd kan de ambtenaar een verkiezing aanmaken. Aan deze verkiezing koppel je de stemdistricten. Het mooie aan het iVerkiezing Medewerkersgemak is dat de selectie automatisch wordt uitgeleverd. De selectie is gekoppeld aan je type verkiezing. Wanneer je enkel iVerkiezing Standaard gebruikt, typ je de selectie zelf over.

Eenvoudig je indeling maken met een live sterktelijst

Wanneer de verkiezing is aangemaakt kan je de selectie draaien op ieder willekeurig moment. De volgende stap is het importeren van de kiesgerechtigden. Na deze import ga je naar de geografische kaart om je stemdistricten in te delen. Waar je met het iVerkiezing Standaard gebruik maakt van een export van een sterktelijst (het aantal kiesgerechtigden per stemdistrict en postcodegebied) maak je gebruik van een live sterktelijst met iVerkiezing Medewerkersgemak. Je ziet dus direct op de kaart hoeveel kiesgerechtigden er in elk stemdistrict en in elk postcode gebied zitten. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Je kiesregister automatisch bijwerken

Nu is het alleen nog zaak om het kiesregister bij te houden. Ook hier wordt het de medewerker gemakkelijker gemaakt met iVerkiezing Medewerkersgemak. Zo worden naturalisaties, vestigingen, vertrekken uit de gemeente, wijzigingen persoonsgegevens en overlijdens allemaal automatisch bijgehouden. En als kers op de taart maakt iBurgerzaken ook nog een lijst aan met de stempassen die gelicht moeten worden. Hierdoor hoeft de ambtenaar dit niet meer handmatig te doen, zoals dat bij iVerkiezing Standaard wel moet.

De toegevoegde waarde

Voor de medeweker scheelt het veel handmatig werk en controles. De belangrijkste toegevoegde waarde voor de medewerker Burgerzaken die ontstaat door het gebruik van iVerkiezing Medewerkersgemak:

  • Conversie van stemdistricten en stemlokalen;
  • De selectie zit ‘ingebakken’ in iBurgerzaken, dat voorkomt overtypen;
  • Het adres van een stemlokaal opzoeken verloopt via het gegevensmagazijn of de LV-BAG;
  • Het indelen van stemdistricten is makkelijker dankzij een live sterktelijst;
  • Geen handmatige bijwerkingen doordat wijzigingen in het kiesregister automatisch worden verwerkt

Nieuwsgierig? Kom het praktijkverhaal horen en zien!

Ben jij nieuwsgierig naar iVerkiezing? We vertellen er graag meer over de komende periode! Zoals beloofd beginnen we met een 2-tal webinars om de functionaliteit en de toegevoegde waarde te laten zien. En vanaf april vertellen de kwartiermakergemeenten Almelo, Ede, Hardenberg, Helmond, Ommen en Utrechtse Heuvelrug in het land meer over deze nieuwste ontwikkeling en hun praktijkervaringen:

Vergeet je niet in te schrijven!

De burger is minstens zo belangrijk als de medewerker

De gemeente moet niet alleen denken aan haar medewerkers, maar juist ook aan alle burgers. De burger verwacht tegenwoordig dat zij alles digitaal kan doen. Met iVerkiezing Burgergemak kan de gemeente de burger optimaal ondersteunen. Hoe dit kan vertel ik jullie in mijn volgende blog over het pakket ‘iVerkiezing Burgergemak’. 

Deel via:

‘Samen met klanten verantwoordelijk voor nieuwe innovaties!’

Dylan Kusters, Product Owner
Dylan Kusters

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7830