Direct naar de content
icon search white
31 mei 2018 - Blogs

Is 25 mei te vergelijken met 1 januari?

Tenzij je het afgelopen half jaar op een onbewoond eiland zonder internet hebt gezeten, is het je vast niet ontgaan: de AVG is ingegaan. En hoewel we het al 2 jaar weten, zijn veel bedrijven er pas ‘recentelijk’ mee aan de slag gegaan. Tenminste, zo lijkt het.

 

Van uitstel komt afstel
Wie herinnert zich zijn studententijd nog? Aan het begin van het semester krijg je een mooi schema wanneer verslagen ingeleverd moeten worden, de tentamens en eindpresentatie zijn. En natuurlijk beginnen we allemaal meteen met de boeken open slaan en te studeren. Of niet. Velen van ons krijgen meer werk verzet wanneer de deadline écht lijkt te naderen of durven dan pas de keuze te maken hoe ze bepaalde dingen het beste kunnen aanpakken.

Iemand moet de eerste zijn
Na de eerste aankondiging een paar jaar geleden, leek het nog zo ver weg. De eerste stapjes werden voorzichtig gezet, maar vaak bleef het daarbij. Vooral door de complexiteit en grootte van de AVG was (en is) het lastig om precies te achterhalen wat je moet doen en vooral niet meer (zomaar) mag doen. Het is dan ook makkelijker om vooral niet de eerste te zijn die door de documentatie moet spitten, maar gewoon te wachten tot iemand anders de eerste is. Want zodra iemand anders de eerste is, kan je het grotendeels navragen, afkijken en dit nadoen.

De deadline nadert
De afgelopen 2 weken kreeg ik van zo ongeveer iedere website waar ik me ooit voor heb aangemeld een e-mail waarin ze de veranderde privacy voorwaarden aangaven. Blijkbaar heb ik me door de jaren heen bij heel wat websites aangemeld. Ergens is het voor mij, als consument, heerlijk om al deze mails nu te ontvangen en daarna helemaal niet meer. Mijn mapje ‘ongewenst’ zal vanaf nu een heel stuk leger blijven. Maar voor organisaties is het iets minder fijn. Doordat de meeste organisaties alle communicatie in de laatste 2 weken voor 25 mei naar hun klanten hebben verstuurd, komen zij in de grote bulk terecht die de consument ontvangt. De kans dat ze over het hoofd worden gezien is aanzienlijk. En dus lopen ze de kans dat ze veel mensen die eigenlijk wel aangeschreven willen worden, dadelijk niet meer kunnen informeren. 

Maar waarom lijkt iedereen pas in de laatste 2 weken te starten?

Het heeft veelal met prioriteiten te maken. Waar de AVG voor de ene persoon op nummer 1 op het prioriteitenlijstje komt, heeft de ander nog 85 taken erboven staan. Dit wil niet zeggen dat diegene de AVG niet belangrijk vindt, maar de AVG simpelweg nog kan uitstellen tot het écht prioriteit nummer 1 wordt. En dit gebeurd wanneer de deadline écht nadert en je er niet meer onderuit komt.

25 Mei is ondertussen verstreken en iedere organisatie is druk bezig met de AVG. De een is bijna klaar, de ander nog niet op de helft. Het belangrijkste nu is om vol te houden. Wat dat betreft is 25 mei net 1 januari. Je werkt naar het einde van het jaar toe: de deadline. En zodra de deadline is verstreken, begin je vol goede moed aan de goede voornemens (en nieuwe wet- en regelgeving). Ondanks dat je voor jezelf of de organisatie doelen hebt gemaakt, verslapt de aandacht na een tijdje of houdt je op met de goede voornemens.

Onze goede voornemens?
De kunst is om de veranderingen vol te houden, maar ik weet ook dat, dat ontzettend lastig is. Daarom zijn wij de afgelopen maanden ook druk bezig geweest met de AVG. Niet alleen om de informatie op te zoeken en verspreiden, maar vooral hoe we ervoor kunnen zorgen dat de aandacht niet verslapt. De komende tijd staan er dan ook diverse workshops en e-learnings m.b.t. de AVG op het programma. Op deze manier blijven wij zelf scherp en doseren we ook de hoeveelheid informatie naar de gebruikers van Makelaarsuite.

Geïnteresseerd welke workshops en e-learnings de komende tijd op het programma staan? Klik dan hier voor meer informatie.

Suzanne Henkens, Commercieel medewerker binnendienst

Deel via:

‘Het beste uit beide partijen naar boven halen, voor de klant en de burger.’

Suzanne Henkens, Commercieel medewerker binnendienst
B74W4963.png

Ik help je graag verder

+31 6 4670 6718