Direct naar de content
icon search white
6 maart 2018 - Blogs

Hoe vaak per dag krijg jij een compliment?

Een van moeilijkste dingen die er zijn, is goede communicatie. Vaak denken we dingen wel, maar zeggen we ze niet. Het gevolg kan zijn dat dingen die niet goed gaan, niet juist worden aangepast of dat dingen die wel goed gaan, niet gedeeld worden. En uiteindelijk gaat hier de hele organisatie onder lijden.

Afgelopen week was het nationale complimentendag. Het is mooi om te zien hoe heel Facebook, maar ook LinkedIn vol complimenten staat. En ook op het werk worden complimenten uitgedeeld. Over de mooie bos bloemen die bij de receptie staat, de verse broodjes in de kantine of hoe bepaalde werkzaamheden worden uitgevoerd. Maar waarom hebben we zo’n nationale dag nodig? En hoort zo’n nationale dag niet gewoon de standaard te zijn?

Een klein, onmisbaar radertje
De keerzijde van zo’n nationale dag is dat veel mensen die dag stil staan bij dat onderwerp, in dit geval complimenten geven. Maar hier op ‘normale’ dagen nauwelijks bij stil staan hoeveel verschil het kan geven om ook dan een compliment uit te delen. En zo moest ik aan een verhaal denken dat mijn opa me ooit vertelde. Mijn opa werkte ‘vroeger’ voor de gemeenteraad. Ja, vroeger, toen ze nauwelijks met de computer werkten en de post nog iedere dag door de bode werd rondgebracht. Maar de bode begon steeds minder te lachen en liet zijn schouders steeds meer hangen. Op een dag vroeg mijn opa aan hem wat er aan de hand was. ‘Ach, niemand ziet me. Het maakt niet uit dat ik hier rond loop en de post rondbreng. Niemand zou me missen als ik er niet meer was’. Wat een onzin! ‘Maar iedereen zou je missen als jij er niet meer bent. Wat moeten wij doen zonder jou? Zonder de post, van de burgers, van de bedrijven, maar ook interne post, kunnen wij ons werk niet doen. Je doet je werk geweldig en door mensen zoals jij, die de basis voor ons neerleggen, kunnen wij ons werk uitvoeren. Jij bent het kleine radertje in het grote wiel!’

Een compliment is een onderdeel van feedback
Zonder dat bovenstaande als compliment of feedback bedoeld was, kun je het wel zo opvatten. Je zegt dat iemand zijn werk goed doet, een juiste houding heeft of iets op de goede manier heeft opgelost. Maar feedback is meer dan alleen een compliment, het is een kans voor iemand om zich te verbeteren. Indirect zeg je namelijk: ‘ik waardeer jou dusdanig dat ik je de kans geef om jezelf te verbeteren en ontwikkelen. En daar wil ik je bij helpen door aan te geven wat niet helemaal goed gaat.’

Feedback zorgt voor meer plezier en betrokkenheid
Zonder dat de bode erom gevraagd had, kreeg hij feedback waar hij direct iets mee kon doen. Zijn werkzaamheden veranderen er niet door, maar het gevoel bij deze werkzaamheden wel. Mensen die plezier hebben in hun werk, leveren sneller en betere kwaliteit dan mensen die geen plezier in hun werk hebben. Daarnaast wordt de betrokkenheid richting de organisatie vergroot als je de kans krijgt om jezelf te ontwikkelen.

Wij willen graag jullie feedback
Bij Informatievoorziening blijven we ook bezig om onszelf verder te ontwikkelen. We hebben het dan niet alleen over de software, maar ook over de dienstverlening. Daarom zijn we begonnen met het vragen van feedback, het vragen om de kans onszelf te verbeteren. Afgelopen week is dan ook het klanttevredenheidsonderzoek verstuurd en we hopen op zoveel mogelijk response. Help jij ons ook mee?

Deel via:

‘Het beste uit beide partijen naar boven halen, voor de klant en de burger.’

Suzanne Henkens, Commercieel medewerker binnendienst
B74W4963.png

Ik help je graag verder

+31 6 4670 6718