Direct naar de content
icon search white
29 mei 2018 - Blogs

Elke massa begint met een kleine beweging

Nieuwe functionaliteit ontwikkelen, selfservicepercentages verhogen of werkprocessen optimaliseren? Het begint allemaal met zaadjes planten, om deze groot te maken. En vervolgens met de massa te kunnen delen. Daarbij is het wel belangrijk om mensen te vinden die kunnen helpen om iets groter te maken. En juist dat is de aanpak die we kiezen bij #LSG18.

Klein beginnen, groot eindigen

Achter de schermen zijn we natuurlijk al langer bezig met het uitwerken van het programma van #LSG18. Het succesvolle #LSG17 wilden we immers een mooi vervolg geven. Het laten toenemen van het gebruik van het digitale kanaal was stap 1: het verhogen van de selfservicepercentages (#LSG17). Het optimaliseren van de werkprocessen is een logische vervolgstap (#LSG18). En tegelijkertijd realiseren we ons ook dat we #LSG17 nog eens moeten herhalen voor de gemeenten die er vorig jaar niet bij waren om wat voor reden dan ook, daarover binnenkort meer.

Op maandag 2 juli zetten we de eerste zichtbare stappen binnen #LSG18: 10 tot 15 kwartiermakergemeenten gaan samen met ervaringsdeskundigen van gemeente Enschede en LeanENT aan de slag met het proces iVerblijf & Adres. De volgende vragen zullen zeker aan bod komen:

  • Hoe kunnen we toegevoegde waarde binnen het verhuisproces creëren? (blog)
  • Hoe kunnen we verspillingen binnen het verhuisproces voorkomen? (blog)
  • Wat is de rol van “de mens” binnen lean? (blog)

Iedere reis begint met één eerste stap

We beginnen bewust klein. Om vervolgens in oktober/november groots door te kunnen pakken in de regio’s van onze GebruikersVereniging. Wij geloven er namelijk in dat we iets op gang kunnen brengen door eerst een kleine groep mee te nemen. Elke massa begint immers met een kleine beweging! Door de spreiding van de verschillende kwartiermakers kunnen we in het najaar zelfs regionaal meerdere kleine bewegingen starten, de praktijkervaring kan immers altijd dichtbij huis ervaren worden.

Binnen #LSG18 laten we eerst de kwartiermakers begrijpen dat burgerzakenprocessen anders ‘moeten’ worden ingericht. Vervolgens delen zij hun ervaringen met andere gemeenten in de regio’s. Zo maken we #LSG18 groter door steeds meer gemeenten hierin mee te nemen. En uiteindelijk leidt dat er hopelijk toe dat alle gemeenten in Nederland aanhaken en hun werkprocessen optimaliseren…

Deel via:

‘Samen de juiste balans vinden tussen mensen, processen en kwaliteitsbeleving.’

Sanne van der Zanden, Customer Care manager
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267