Direct naar de content
icon search white
27 maart 2024 - Blogs

DKD koppeling in iParticipatie

We stelden het Digitaal Klantendossier (DKD) de afgelopen maanden centraal in onze ontwikkeling

Dit betekent dat we voor meerdere oplossingen van ons werkten aan het innoveren van de functionaliteit voor het DKD. Voor iParticipatie ontwikkelden we een koppeling voor het inlezen van gegevens uit het DKD. Het indienen van een aanvraag voor een uitkering wordt op die manier makkelijker voor een inwoner. Mooie aanvullingen aan onze frontoffice oplossing, maar we ontwikkelden ook nieuwe functionaliteit voor onze backoffice oplossing. Voor CiVision Samenlevingszaken maakten we het mogelijk je aanleveringen aan het DKD nu via een webservice te doen.

DKD Inlezen in iParticipatie bespaart zowel de inwoner als jouw medewerker tijd

Met iParticipatie maakte we het mogelijk om een koppeling met het inlichtingenbureau te realiseren. Dit betekent dat we verschillende DKD-services binnen een dienst (formulier) kunnen implementeren om zo de aanvraag van een inwoner zo compleet mogelijk te maken!  

Op dit moment ondersteunen we de volgende services:

  • RDWDossierDigitaleDiensten
  • DUODossierStudiefinancieringGSD
  • KadasterDossierGSD
  • UWVWbDossierPersoonGSD
  • IBVerwijsindex
  • GSDDossierReintegratie
  • UWVDossierQuotumArbeidsbeperkten
  • UWVDossierInkomstenGSD

Wat moet ik als gemeente doen?

Als gemeente zorg je ervoor dat je de services die je wilt gaan gebruiken ook zijn geautoriseerd vanuit het DKD-portaal. Daarna volgt een verbindingstest die onze andere business unit informatievoorziening uitvoert. Na de verbindingstest gaat de consultant aan de slag om jullie gewenste services in het formulier te implementeren.

Welke gegevens zijn er beschikbaar?

Om de verschillende services van DKD te bevragen zorgen wij voor de filtering van de gegevens. Omdat er veel dezelfde informatie in deze services zit, hebben wij al een filtering gedaan in alle beschikbare op te halen informatie. Deze hebben we verwerkt tot een best-practice lijst waarin we services aan of uit kunnen zetten. Nadat de koppeling is gelegd met het inlichtingenbureau en dit is afgestemd met informatievoorziening, kan er gestart worden met de implementatie.

Hoe werkt de functionaliteit?

Nadat de services geïmplementeerd zijn in het formulier, kan de functionaliteit gebruikt worden aan de kant van de inwoner. Wanneer een inwoner een formulier start in iParticipatie, zullen alle DKD-services die in het formulier ingericht zijn bevraagd worden. De inwoner merkt hier niets van. Alle beschikbare gegevens van de inwoner worden direct in het formulier gepresenteerd. De inwoner hoeft hier alleen maar aan te geven of dat de informatie die zichtbaar is ook klopt.

Het aanleveren aan DKD deed je al, maar we maakten het veel eenvoudiger

Vanuit CiVision Samenlevingszaken was je al gewend bestanden aan te maken voor het DKD. Dit betreft informatie over uitkeringsregelingen en over re-integratiedossiers. Dit betrof tot op heden altijd een handmatige actie voor het aanmaken van de berichten. Deze moest je ook weer uploaden bij het Inlichtingenbureau. Dat is nu verleden tijd. Als je CiVision Samenlevingszaken aansluit via een webservice werkt dit veel eenvoudiger omdat het veel handmatige acties scheelt.

Hoe werkt het?

Je plaatst eerst een zogenaamde Verwijsindex. Hiermee geef je aan over welke personen (BSN’s) je relevante informatie hebt in jouw gegevens. Dit zijn gegevens over uitkeringsregelingen en wat er op het werkdomein aan inzet is. Vervolgens wordt jij als gemeente bevraagt op deze informatie. Via de webservice ben je met CiVision Samenlevingszaken in staat om vraagberichten van een antwoord te voorzien. Hiermee kunnen andere instanties weer gebruik maken van de Inleesfunctionaliteit van het Inlichtingenbureau. En is daarmee de cirkel weer rond.

Neem contact met ons op als je gebruik wilt maken van deze functionaliteit

Wij denken met deze nieuwe functionaliteit een mooie stap in onze doorontwikkeling te zetten. En zien we graag dat je deze nieuwe functie ook in gebruik neemt. We doen dit graag samen. Wil je meer weten over de webservice van CiVision Samenlevingszaken? Neem dan contact op met productowner Robin Hutten (robin.hutten@pinkroccade.nl). We pakken het dan samen op.

 

Deel via:

‘Software moet de mens centraal stellen’

Robin Hutten, Businessanalist CiVision Samenlevingszaken
Robin Hutten - PinkRoccade Samenlevingszaken