Direct naar de content
icon search white
8 december 2022 - Onze verhalen

Willem Vries: 'Als ambtenaar vroeg ik me af hoe het in het bedrijfsleven zou zijn'

Willem is functioneel consultant op het gebied van Werk & Inkomen. Hij kent de uitvoeringspraktijk en dat helpt om tot concrete software oplossingen te komen. Applicaties zijn op verschillende manieren in te richten en te gebruiken. Willem vindt het leukste aan zijn vak om samen te onderzoeken wat bij de klant past. Hij stelt zich graag aan je voor.

Mijn gezin is energiek

Ik woon samen met mijn vriendin, drie lieve kinderen en onze hond Remi. In de avonduren ben ik politiek actief. De weekenden staan in het teken van sport. Als we de tijd vinden maken we graag met zijn allen een herfstwandeling of gaan we een dagje erop uit. Tot slot sta ik graag in de keuken.

Ik heb nooit geweten wat ik wilde worden

Vroeger zongen ze op je verjaardag altijd “Wat wil je worden als je groter bent?”. Ieder jaar stond ik boven op de tafel te twijfelen en het antwoord was dan ook elke keer anders. Brandweerman, profvoetballer, opa, astronaut, ontdekkingsreiziger. Ambtenaar of consultant heb ik nooit genoemd, maar toch liep het zo. Een studie was ook moeilijk kiezen, dus dat werd geschiedenis. Eens een leuk vak, altijd een leuk vak. Toch vond ik na mijn bachelor dat mijn kansen op de arbeidsmarkt te beperkt waren, waardoor ik schakelde naar Bestuurskunde.

Na mijn studie rolde ik het Sociaal Domein in

Ik werkte in de uitvoering van de Participatiewet. Al snel kwam mijn interesse in het verbeteren van de dienstverlening boven drijven. Software werkte niet altijd goed mee of de samenwerking tussen afdelingen, teams, personen was gebrekkig. Mijn positief kritische houding viel op en droeg bij aan verandering. Met die houding kon ik groeien in gemeenteland en voerde ik vele leuke implementatie- en verbeterprojecten uit in het Sociaal Domein.

Als ambtenaar vroeg ik me af hoe het in het bedrijfsleven zou zijn

Je kent ze wel. De vooroordelen over ambtenaren schudden we allemaal uit onze mouw. Ik heb in mijn jaren bij de lokale overheid heel veel energieke, doortastende collega’s ontmoet en die herinneringen koester ik graag. Toch bleef ik mijzelf bij iedere welgemeende grap afvragen: “hoe zou het dan in het bedrijfsleven zijn?”

Een simpel berichtje van een collega wekte mijn interesse

Van het 1 kwam het ander. Zo kwam ik ook bij PinkRoccade terecht als Consultant. De functie past bij mij, omdat ik een bijdrage wil leveren aan de dienstverlening in het Sociaal Domein. Daarnaast denk of hoop ik dat klanten mijn positieve en constructieve houding waarderen. Ik vertel onze klanten niet wat zij moeten doen, maar welke opties er zijn en welke keuzes ze kunnen maken. Zo komen we samen tot slimme keuzes.

Er hangt een goede vibe en het doet ertoe dat ik er ben

Vooraf was ik bang dat ik een nummer zou zijn binnen een groot bedrijf als PinkRoccade. Het tegenovergestelde is waar! Tijdens onze eerste gesprekken voelde ik mij heel erg welkom. We hebben echt de tijd en ruimte genomen om te kijken wat bij mij past. Het gevoel uit de gesprekken werd bevestigd in mijn eerste weken op kantoor. Bij PinkRoccade ben je geen nummer!

Digitaal en generiek waar het kan, persoonlijk en op maat waar het nodig is

Gemeenten werken met onze applicaties, maar zij doen dat natuurlijk vóór hun inwoners. Ik hoop dat wij naast gemeenten kunnen staan en ze echt kunnen helpen de inwoner beter te bedienen. De doelen van onze klanten zijn leidend, niet de techniek. We zien overal om ons heen de digitale dienstverlening toenemen. Selfservice is echt nog niet voor iedere inwoner weggelegd. Maar als het gros van inwoners een soepel digitaal proces doorloopt, ontstaat er ook meer tijd voor de persoonlijke benadering wanneer dat nodig is. Ik geloof er in dat applicaties een passende dienstverlening mogelijk maken. Digitaal en generiek waar het kan, persoonlijk en op maat waar het nodig is.

Deel via: