Direct naar de content
icon search white

Gemeente Waalwijk zet volgende stap met iPerformance

14 maart 2022
architectuur-Stadhuis-Waalwijk-03.jpg
Technische inrichting
Architectuur
Responsetijd

Binnen het dienstverleningspakket Samen Verder zetten we met gemeente Waalwijk in op ‘Verbeterprogramma Burgerzaken’. Op 24 juni 2014 ging iBurgerzaken letterlijk en figuurlijk live in Waalwijk. Een mooi resultaat, voorafgegaan door een dito proces. Ook vandaag behoort gemeente Waalwijk nog altijd tot de top en zijn de gebruikers blij met iBurgerzaken. We zijn dan ook toe aan de volgende stap: iPerformance, waarbij we inzoomen op de technische inrichting en architectuur.

Puntjes op de i

Samenwerking is de sleutel tot succes

Op vrijdag 11 februari 2022 bespreken senior consultant Shabaka Richters, senior technisch consultant Remko de Jong en productmanager Sanne van der Zanden de samenwerking met gemeente Waalwijk. De afgelopen periode zijn er in gemeente Waalwijk namelijk puntjes op de i gezet dankzij iService en ze zijn klaar voor de volgende stap.

Het team Publiekszaken bij gemeente Waalwijk heeft 20 medewerkers waarvan 2 kerngebruikers. Het team applicatiebeheer bestaat in gemeente Waalwijk uit maar liefst 10 man. Jeffry en Robbie dragen de verantwoordelijkheid voor de burgerzakenapplicaties. “De kerngebruikers bepalen de werkwijze en in overleg kan ik de applicatie eenvoudig functioneel voor ze inrichten.”, licht Jeffry Koreman, senior functioneel applicatiebeheerder bij gemeente Waalwijk, toe aan het begin van het gesprek.

Feiten & cijfers

Selfservicepercentages rond benchmark en zelfs daarboven

Shabaka start ook vandaag met feiten en cijfers uit het Samen Verder dashboard. De reactie van Jeffry is wat terughoudend want hij is eigenlijk wel klaar met het bespreken van deze cijfers: “We hebben al een ruim voldoende”. En dat klopt, de selfservicepercentages van gemeente Waalwijk zitten vandaag de dag allemaal rond de benchmark en soms zelfs daarboven! Uitzondering daarop is iGeboorte. Door het lage aantal aangiftes variëren de percentages hier per maand sterk; 67 geboortes in 2021 met selfservicepercentages van 14% tot 67%.

MicrosoftTeams-image (40).png

Figuur 1 Selfservicepercentages gemeente Waalwijk

Al snel blijkt dat er de afgelopen periode toch wel puntjes op de i zijn gezet dankzij iService; er kwam 4x een consultant van PinkRoccade over de vloer bij gemeente Waalwijk. “Vreemde ogen dwingen, zou je kunnen zeggen”, bekent Jeffry. “De aanwezigheid van een externe verplicht je om tijd vrij te maken en met elkaar stil te staan bij een proces. En het is steeds weer fijn als er iemand meekijkt naar ons proces met een frisse blik en praktijkervaring vanuit veel andere gemeenten.”

Performance monitoren

Technische welzijn van de IT waarop de applicatie draait

Dat de basis op alle fronten in orde is biedt ruimte voor een gesprek over: van de functionele inrichting naar de technische inrichting, responsetijden en architectuur. Tijdens dit deel van het gesprek sluit Wilfried de Graaff, senior systeembeheerder bij gemeente Waalwijk aan. Vanuit PinkRoccade neemt Remko de lead in het gesprek over.

In het Samen Verder dashboard is een pagina opgebouwd om de performance van iBurgerzaken in de keten te monitoren. Daar zijn de zogenaamde responsetijden van diverse services van en naar iBurgerzaken zichtbaar: Hoe lang duurt het bijvoorbeeld om een persoon op te halen in de GBA-V? En wat is de responsetijd van de printerservice? De cijfers van gemeente Waalwijk naast de benchmark onderbouwen het onderbuikgevoel dat ook de technische configuratie heel goed op orde is!

Remko legt tenslotte uit hoe onze GAAS-connector leidt tot een flinke werkdrukvermindering voor de gemeente. Een nieuw zaadje is geplant want Wilfried geeft aan interesse te hebben in een vervolggesprek hierover. En we beloven je bij deze dat Remko over deze ontwikkeling binnenkort meer gaat communiceren.

Betrokkenheid

De kracht van Samen Verder

Mooi hoe in een gemeente waar de basis allang op orde is toch de kracht van Samen Verder zichtbaar is. De kennis die vanuit andere gemeenten – via PinkRoccade – wordt ingebracht leidt ook in gemeente Waalwijk tot verbeteringen. En dat allemaal dankzij de betrokkenheid vanuit meerdere disciplines binnen en buiten de gemeente. 

Jeffry sluit af:

‘Met vragen als: Hoe doe je het? Waarom doe je het zo? Waarom is een specifieke werkwijze en procesconfiguratie het meest handig? Wat hebben wij wel of juist niet nodig vanuit een nieuwe release? kan elke gemeente verbeteringen blijven doorvoeren.’

Aan de slag met iPerformance

Wil jij ook aan de slag met iPerformance? Neem dan contact op met je (Samen Verder) consultant. 

Deel via:

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

Experts

Maak kennis met onze experts