Direct naar de content
icon search white
Gemeente Amsterdam

Efficiënter reisdocumenten controleren op echtheid

16 februari 2024
Amstserdam
Tijdswinst
Inschrijvings-proces
Studenten

Sinds eind 2021 werkt gemeente Amsterdam met iBurgerzaken. Innovatie op het gebied van dienstverlening staat centraal sinds deze implementatie. Zo ook rondom het efficiënter controleren van reisdocumenten op echtheid. De voor- en najaarsinschrijvingen van de grote hoeveelheid buitenlandse studenten die de stad kent leent zich daar perfect voor. 

Efficiënter reisdocumenten controleren op echtheid

iBurgerzaken biedt de mogelijkheid om een reisdocument te controleren op echtheid en de persoonsgegevens automatisch in te lezen in iBurgerzaken. Gemeente Amsterdam experimenteerde hier onlangs al mee tijdens de voorjaarsinschrijving van de buitenlandse studenten. Wat blijkt? De inschrijving ging veel sneller en waren er minder typefouten in de naam en geboortedatum.

Zo gaat het in zijn werk

Waar het verstrekken van een BSN voorheen weken verwerkingstijd nodig had, heeft gemeente Amsterdam samen met iBurgerzaken van PinkRoccade en ID-Burger van Oribi een oplossing ontwikkelt waar dit in de praktijk vele malen sneller kan. De robuuste scanners van Oribi worden geïnstalleerd bij de balies waar de eerste inschrijvingen plaatsvinden. Hierdoor is het niet meer nodig om van de werkplek af te gaan om het reisdocument in de backoffice op echtheid te scannen. Doordat de gegevens van de burger automatisch in de inschrijvingszaak worden geladen gaat de inschrijving sneller. Door de robuustheid van de koffer is deze makkelijk verplaatsbaar en daardoor in te zetten op iedere gewenste locatie.

OPZET KALENDER (5)

Met OPENinschrijving nog een stap sneller in het eerste inschrijvingsproces

Als vervolgstap op bovenstaande innovatie werken we samen met gemeente Amsterdam aan een e-dienst genaamd OPENinschrijving, waarbij buitenlandse studenten of arbeidsmigranten voordat ze naar Nederland komen om zich in te schrijven, hun gegevens al kunnen delen met de gemeente. 

Met OPENinschrijving bieden we een nieuwe e-dienst voor de eerste inschrijving
In eerste instantie bedoeld voor de buitenlandse student. Met deze e-dienst kan de student gegevens én eventueel documenten aanleveren voor het proces in iBurgerzaken. De student stelt zijn/haar identiteit vast door middel van identiteitsbewijscontrole inclusief gezichtsvergelijking door liveness detectie. Hiermee hoeft de medewerker aan de balie enkel een laatste controle uit te voeren en kan de BRP registratie worden voldaan. Het doel is om de studentenstroom najaar 2024 (circa 7.000 studenten) bij gemeente Amsterdam via OPENinschrijving te laten verlopen. OPENinschrijving komt door stand door een baanbrekende samenwerking tussen PinkRoccade en Mitek Systems. 

Hoe werkt het?

Het onboardingproces binnen iBurgerzaken nodigt studenten uit om documenten zoals ID-bewijs, selfie en huurovereenkomst in te dienen. Het platform controleert en zet deze documenten door, waardoor een snel en gestroomlijnd registratieproces ontstaat, inclusief een snelle uitgifte van een BSN.

Balie tijd verkort van 15 naar 5 minuten

Stephen Manly van Mitek Systems toont enthousiasme over de samenwerking, met een focus op groei en bescherming tegen identiteitsfraude. Gido Conradi, lead verbetermanager iBurgerzaken bij gemeente Amsterdam is blij met de samenwerking met PinkRoccade en de ontwikkeling van de e-dienst OPENinschrijving. Via deze innovatie wordt de balie tijd verkort van 15 naar 5 minuten. Engelbert Wijnhoven, innovatiemanager bij PinkRoccade Publiekszaken, is verheugd met deze uitdagende stap en kijkt uit naar de livegang!

Deel via:

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Klanttevredenheid staat voor mij centraal! Daar zet ik mij elke dag voor in en word ik blij van! Samen alles uit iBurgerzaken halen met blije burgers en medewerkers als resultaat.’

Irma Kadiric, Accountmanager
Irma.png (3)