Direct naar de content
icon search white

Maak afspraken voor het delen van gegevens met uitzendbureaus

Verhuizen - dozen spullen
thema icon
thema Ketenpartners
App OPENuitzendbureau
#30

Maak afspraken met lokale uitzendorganisaties

Bij het doorgeven van verhuizingen van (tijdelijke) uitzendkrachten, waaronder bijvoorbeeld arbeidsmigranten, is het verwerken van de adressen die worden gedeeld vanuit uitzenders veel werk. Het tijdig ontvangen en kunnen verwerken van de gegevens kost vaak (te) veel tijd. Dat is zonde, want deze tijd is beter besteed aan andere zaken waarmee gemeenten burgers willen ondersteunen.

Gegevens direct gedeeld met de gemeente

Wanneer uitzendbureaus klanten registreren of adreswijzigingen vastleggen, brengen ze momenteel vaak wekelijks stapels documenten naar het gemeentehuis die vervolgens door de medewerkers van Burgerzaken verwerkt moeten worden. In gemeenten waar het aantal arbeidsmigranten bijvoorbeeld groot is lopen ze tegen ontzettend veel werk aan, los van de mutaties die ze vervolgens nog te verwerken krijgen op veel van deze burgers. Omdat de systemen van gemeenten niet gekoppeld zijn met die van dit type organisaties, betekent dat een hele hoop werk, zowel voor de mensen bij het uitzendbureau als de baliemedewerkers op het gemeentehuis. 

Deze innovatie in de praktijk

De gemeente ontvangt direct gegevens vanuit uitzendorganisaties die mensen inschrijven op een adres of een adres wijzingen in het systeem. Het uitzendbureau verzamelt de gegevens in het eigen systeem. PinkRoccade stelt een API ter beschikking die ervoor zorgt dat er een verhuizing wordt aangeboden. Op de achtergrond is direct een dossier aangemaakt. Via het gekoppelde systeem wordt er een actie getriggerd en worden de verhuisgegevens automatisch overgenomen in het systeem. Zonder tussenkomst van een medewerker van de gemeente wordt dit proces indien gewenst 'groen' uitgevoerd. 

De toegevoegde waarde voor de gemeente:

  • Verhuizingen direct up to date;
  • Meer tijd voor 'speciale gevallen' voor de medewerkers door tijdsbesparing;
  • Tijdsbesparing per aangifte zonder 'Groene verhuizing': 7 minuten;
  • Tijdsbesparing per aangifte met 'Groene verhuizing': 10 minuten; 
  • Voorkomen van adresonderzoeken.

De toegevoegde waarde voor het uitzendbureau:

  • Tijdsbesparing want bezoekjes met papieren dossiers naar het gemeentehuis zijn niet meer nodig;
  • Geen dubbel werk meer;
  • Direct verhuizing doorgeven vanuit het systeem naar gemeente.

Bekijk hier de video waar Dylan Kusters met de gemeente Tiel de casus bespreekt.

Gemeente Tiel.png

Een kijkje in de toekomst

Binnen deze innovatie zien we nog veel meer mogelijkheden voor de toekomst. Wat dacht je bijvoorbeeld van het doorgeven van een emigratie of eerste inschrijving inclusief het teruggegeven van een BSN van de persoon die ingeschreven wordt via hetzelfde principe? Ook hierbij zien we een mooie samenwerking met deze ketenpartners. 

OPENburgerzaken pijlers

  • Dienstverlening
  • Ketenpartners
  • Burgerzaken data

Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie

Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!

Deel via:

Waarom dit werkt

Tijdens de ontwikkeling van nieuwe functionali­teiten is het heel belangrijk om alle stakeholders actief te betrekken en gegevens meervoudig te gebruiken bij de bron. Benut elkaars sterke kwali­teiten om samen tot het gewenste eindresultaat te komen. Haal op wat de verwachtingen zijn en wees helder in wat ze kunnen verwachten van de ontwik­keling en wat niet. Toon en bespreek bovendien de tussentijdse resultaten om continu te blijven toetsen of de functionaliteit voldoet aan de verwachtingen. Zo hebben de stakeholders die betrokken zijn bij de nieuwe functionaliteit een hechtere band met het product en ontstaan er goede ambassadeurs.

‘Samen met klanten wil ik innovaties ontwikkelen in dienst van burgers, gemeente en bedrijf!’

Dylan Kusters, Productmanager
PinkRoccade_210831_3857_AS - Copy.png