Direct naar de content
icon search white

Vergemakkelijk identificatie met de ID-App

OPENidentificatie
thema icon
thema Regie op gegevens
App OPENidentificatie
#24

Vergemakkelijk identificatie met de ID-App

De overheid verzamelt en gebruikt voor al haar taken veel persoonlijke gegevens van burgers en bedrijven, bijvoorbeeld adres, leeftijd en inkomen. Ze zorgt dat die gegevens correct en actueel zijn, dat deze veilig worden opgeslagen en dat deze efficiënt worden gebruikt en bovendien alleen waar dat mag. Burgers en bedrijven hebben tegelijkertijd steeds meer de behoefte aan regie op gegevens: zelf je eigen (persoonlijke) gegevens beheren, organiseren en delen met organisaties buiten de overheid, zoals een zorgverlener, woningcorporatie of schuldhulpverlener.

 

 

Vergemakkelijk identificatie met de ID-App

Weet je zeker wie er voor je staat? Met de ID-App van ORIBI ID-Solutions controleer je op iedere gewenste locatie een identiteitsbewijs gemakkelijk met een smartphone. De overgenomen gegevens van het identiteitsbewijs worden getoond en vervolgens kan met behulp van de RFID-chip het identiteitsbewijs worden gelezen én gecontroleerd. Dat zorgt voor zekerheid, dat geeft vertrouwen.

 

Deze innovatie in de praktijk

Binnen elk proces in iBurgerzaken kan de ID-App gebruikt worden als middel om de burger zichzelf te laten identificeren. Binnen het BKR VIS (Verificatie Identificatie Systeem) toetsen we of het document dat de burger gebruikt geldig is. BKR VIS bevat unieke nummers van gestolen, vermiste of om een andere reden ongeldig verklaarde documenten. Een ongeldig document is uiteraard reden om het verdere proces te onderbreken. De ID-App kan later ook uitgebreid worden naar bijvoorbeeld het burger- en bedrijvenportaal of MijnIk of gecombineerd worden met de gezichtsscan. Op deze manier controleer je een identiteit altijd op een simpele, snelle en betrouwbare manier.

Chino Klaverweide-Lorteije, Marketing & Sales Director bij ORIBI ID-Solutions

‘De ID-App is een totaaloplossing die burgerzakenmedewerkers maximaal ondersteunt om identiteitsfraude te voorkomen. En het maakt tegelijkertijd mogelijk de dienstverlening en de kwaliteit van de persoonsgegevens te verbeteren. Maar bovenal bespaart de gemeente door deze integrale oplossing tijd.’

OPENburgerzaken pijlers

  • Ketenpartners
  • Digitale identiteit

Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie

Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!

Deel via:

Waarom dit werkt

De dienstverlening wordt beter, sneller en persoonlijker dankzij regie op gegevens. Door het vrije verkeer van persoonlijke gegevens goed te regelen, op een manier die het vertrouwen van mensen in de samenleving (en de overheid) vergroot en beschermt. Mensen moeten (persoonlijke) data kunnen gebruiken om hun leven, werk of bedrijf te organiseren, terwijl belangrijke waarden als veiligheid en privacy geborgd zijn. Door mensen ook digitaal centraal te zetten, zorgen we voor maatwerk in dienstverlening, over de grenzen van publiek en privaat heen.