Direct naar de content
icon search white

Koppel eID’s en applicaties eenvoudig

OPENidentificatie
thema icon
thema Regie op gegevens
App OPENidentificatie
#7

Koppel eID’s en applicaties eenvoudig

De overheid verzamelt en gebruikt voor al haar taken veel persoonlijke gegevens van burgers en bedrijven, bijvoorbeeld adres, leeftijd en inkomen. Ze zorgt dat die gegevens correct en actueel zijn, dat deze veilig worden opgeslagen en dat deze efficiënt worden gebruikt en bovendien alleen waar dat mag. Burgers en bedrijven hebben tegelijkertijd steeds meer de behoefte aan regie op gegevens: zelf je eigen (persoonlijke) gegevens beheren, organiseren en delen met organisaties buiten de overheid, zoals een zorgverlener, woningcorporatie of schuldhulpverlener.

 

Koppel eID’s en applicaties eenvoudig

Een soepele klantervaring vraagt om een eenvoudig inlogproces met toch een optimale bescherming tegen fraude. De Signicat Identity Broker laat gebruikers veilig inloggen op diensten met vertrouwde eID’s zoals DigiD, iDIN, itsme, IRMA of eHerkenning. Hierdoor kunnen burgers veilig en vertrouwd inloggen met een inlogmiddel naar keuze. Zo koppel je optimale gebruikerservaring aan maximale zekerheid.

De Signicat Identity Broker laat zich eenvoudig ‘managen’ via MySignicat: een centraal selfservice portaal waar je alle instellingen van de Broker beheert. Deze gebruiksvriendelijke omgeving maakt het koppelen van eID’s en applicaties eenvoudig. Daarnaast krijg je via MySignicat in één oogopslag waardevolle inzichten over het gebruik van de door jou aangesloten eID’s en applicaties.

Deze innovatie in de praktijk

Bekijk de video van gemeente Oosterhout over OPENidentificatie

 

2021-10-01_12-09-41.jpg


Met Signicat zetten we een stap vooruit wat betreft de digitale identiteit. Door iBurgerzaken en Signicat aan elkaar te koppelen stel je als gemeente eenvoudig in welke identificatiemethodes je wilt ondersteunen. Of je nou enkel DigiD of ook andere oplossingen als IRMA en itsme wilt ondersteunen. Met deze koppeling is alles mogelijk. Per proces 
en per betrokkene geef je aan welke identificatiemethodes mogelijk zijn. Zo kun je als aanvrager bij een verhuizing inloggen met DigiD, maar kan de hoofdbewoner zich voor de toestemming eenvoudig identificeren met IRMA doordat je als aanvrager de QR code deelt via je telefoon. Zo geef je eenvoudig toestemming op afstand. Mooi toch?

OPENburgerzaken pijlers

  • Digitale identiteit

Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie

Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!

Deel via:

Waarom dit werkt

De dienstverlening wordt beter, sneller en persoonlijker dankzij regie op gegevens. Door het vrije verkeer van persoonlijke gegevens goed te regelen, op een manier die het vertrouwen van mensen in de samenleving (en de overheid) vergroot en beschermt. Mensen moeten (persoonlijke) data kunnen gebruiken om hun leven, werk of bedrijf te organiseren, terwijl belangrijke waarden als veiligheid en privacy geborgd zijn. Door mensen ook digitaal centraal te zetten, zorgen we voor maatwerk in dienstverlening, over de grenzen van publiek en privaat heen.

‘Samen met klanten verantwoordelijk voor nieuwe innovaties!’

Dylan Kusters, Innovatiemanager
PinkRoccade_210831_3857_AS - Copy.png