Direct naar de content
icon search white

Kies voor onbemande dienstverlening

ID-zuil.png
thema icon
thema Regie op gegevens
App OPENidentificatie
#25

Kies voor onbemande dienstverlening

De overheid verzamelt en gebruikt voor al haar taken veel persoonlijke gegevens van burgers en bedrijven, bijvoorbeeld adres, leeftijd en inkomen. Ze zorgt dat die gegevens correct en actueel zijn, dat deze veilig worden opgeslagen en dat deze efficiënt worden gebruikt en bovendien alleen waar dat mag. Burgers en bedrijven hebben tegelijkertijd steeds meer de behoefte aan regie op gegevens: zelf je eigen (persoonlijke) gegevens beheren, organiseren en delen met organisaties buiten de overheid, zoals een zorgverlener, woningcorporatie of schuldhulpverlener.

 

Kies voor onbemande dienstverlening

De burger heeft digitaal zijn aanvraag voor een paspoort gedaan en heeft online betaald. Helaas nog even naar de balie voor de vingerafdruk en foto. Hij krijgt een SMS dat het paspoort er is en afgehaald kan worden. De burger is toevallig net in de stad dus het zou mooi zijn als het direct geregeld kan worden. Door geavanceerde software van verschillende leveranciers te combineren is
het mogelijk om deze klantreis te optimaliseren, onbemand wel te verstaan.

Deze innovatie in de praktijk

Binnen 3 stappen is het gehele proces geregeld:

  1. De burger gaat naar de kiosk in de hal. Het oude paspoort legt deze op de documentreader en kijkt in de camera. Het resultaat: identificatie succesvol,  ofwel het document is niet vervalst en het is de persoon op de foto;
  2. De afspraak wordt gezocht op basis van de persoonsgegevens: paspoort en datum/tijd en op basis daarvan is ook het zaaktype (dienst) automatisch bekend. De burger krijgt bericht van de eerste lege balie om daar naar toe te gaan. Inmiddels is er een bericht gegaan om het paspoort via de DocuDistri op te halen en is iBurgerzaken al met de juiste zaak van de betreffende persoon opgestart. Tevens is er een document beschikbaar gesteld waarop de burger zijn handtekening kan zetten. Uiteraard digitaal. Het resultaat: alles ligt klaar voor de burger;
  3. De burger ondertekent, ontvangt het reisdocument en alles wordt automatisch opgeslagen.

OPENburgerzaken pijlers

  • Dienstverlening
  • Ketenpartners
  • Digitale identiteit

Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie

Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!

Deel via:

Waarom dit werkt

De dienstverlening wordt beter, sneller en persoonlijker dankzij regie op gegevens. Door het vrije verkeer van persoonlijke gegevens goed te regelen, op een manier die het vertrouwen van mensen in de samenleving (en de overheid) vergroot en beschermt. Mensen moeten (persoonlijke) data kunnen gebruiken om hun leven, werk of bedrijf te organiseren, terwijl belangrijke waarden als veiligheid en privacy geborgd zijn. Door mensen ook digitaal centraal te zetten, zorgen we voor maatwerk in dienstverlening, over de grenzen van publiek en privaat heen.