Direct naar de content
icon search white

Creëer ideale klantreis rondom huisvuil

pexels-juan-pablo-serrano-arenas-1549527.jpg
thema icon
thema Levensgebeurtenissen
App Verhuizen
#23

Creëer ideale klantreis rondom huisvuil

Bij een levensgebeurtenis informeert de (lokale) overheid de burger proactief over haar rechten en plichten, en welke zaken hij kan of moet regelen met de overheid. Hij wordt toegeleid naar meer informatie en specifieke dienstverlening op de site van de verantwoordelijke uitvoerder(s). In de ideale klantreis worden daarbij zelfs eerder ingevoerde gegevens overgenomen waar mogelijk.

Creëer ideale klantreis rondom huisvuil

Wanneer een burger verhuist naar een nieuwe gemeente of binnen een gemeente kan het zijn dat de gemeente op die plek het afval ondergronds inzamelt. In dat geval heeft de burger een huisvuilpas (afvalpas) nodig om de ondergrondse container te kunnen gebruiken. De online aangifte verhuizing en de online aanvraag voor een huisvuilpas zijn opzichzelfstaande processen. In de ideale klantreis krijgt de burger een melding over het gebruik van de ondergrondse container tijdens de online aangifte verhuizing. De huisvuilpas niet of te laat aanvragen is daarmee verleden tijd.

Deze innovatie in de praktijk

Vanuit de online aangifte van een verhuizing met iVerblijf & Adres kan de burger direct de aanvraag van een huisvuilpas starten, wanneer van toepassing. Met OPENburgerzaken wisselen we de informatie van de aanvraag van de burger digitaal uit met het huisvuilsysteem. De gegevens vanuit proces 1 (aangifte verhuizing) worden dan gemakkelijk, zonder overbodige tussenstappen, meegenomen naar proces 2 (aanvraag huisvuilpas). Dit voorkomt dat een burger lange tijd zonder pas voor het huisvuil zit en dus geen huisvuil kan wegbrengen. Ook voorkomt het eventuele illegale afvaldumping. Samen werken we aan een beter milieu en elk steentje draagt daar aan bij!

OPENburgerzaken pijlers

  • Dienstverlening
  • Ketenpartners
  • Burgerzaken data

Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie

Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!

Deel via:

Waarom dit werkt

Rondom de levensgebeurtenis wordt de burger toegeleid naar alle relevante informatie en acties bij de (lokale) overheid, in samenhang. Het onderscheid naar organisatie vervaagt. Daarmee wordt het beeld versterkt van één overheid.

‘Samen met klanten verantwoordelijk voor nieuwe innovaties!’

Dylan Kusters, Innovatiemanager
PinkRoccade_210831_3857_AS - Copy.png