Direct naar de content
icon search white

Gebruik een landelijke voorziening voor brondocumenten

iBrondocumenten.jpg
thema icon
thema Regie op gegevens
App iBrondocumenten
#6

Gebruik een landelijke voorziening voor brondocumenten

De overheid verzamelt en gebruikt voor al haar taken veel persoonlijke gegevens van burgers en bedrijven, bijvoorbeeld adres, leeftijd en inkomen. Ze zorgt dat die gegevens correct en actueel zijn, dat deze veilig worden opgeslagen en dat deze efficiënt worden gebruikt en bovendien alleen waar dat mag. Burgers en bedrijven hebben tegelijkertijd steeds meer de behoefte aan regie op gegevens: zelf je eigen (persoonlijke) gegevens beheren, organiseren en delen met organisaties buiten de overheid, zoals een zorgverlener, woningcorporatie of schuldhulpverlener.

 

Gebruik een landelijke voorziening voor brondocumenten

Soms heb je als gemeente een brondocument van een andere gemeente nodig. Om dit steeds op te moeten vragen en vervolgens de andere gemeente het document op te laten sturen, kost onnodig veel tijd. Met iBrondocumenten kan een gemeente (met toestemming) een brondocument van een andere gemeente opvragen in het systeem. In het systeem staan brondocumenten op één centrale plaats opgeslagen en worden deze hier ook ontsloten. Hiermee voldoen we ook aan het principe: ‘Eenmalig ontwikkelen, meervoudig gebruiken’.

Deze innovatie in de praktijk

In eerste instantie stellen we iBrondocumenten ter beschikking binnen iBurgerzaken. In de toekomst is iBrondocumenten ook beschikbaar voor andere gemeenten. Daarmee ontstaat een landelijke voorziening voor brondocumenten. En als we nog een stapje verder gaan kan de burger misschien wel zijn brondocumenten raadplegen vanuit MijnIk.

Marion de Boer, medewerker team Frontoffice cluster Dienstverlening gemeente Enschede

‘Een landelijke voorziening wat betreft brondocumenten lijkt mij erg handig. Als veel gemeenten zich er bij aansluiten, dan heeft het echt een toegevoegde waarde. Het dubbelwerk van iets opvragen bij een andere gemeente valt dan weg en dat is tijdbesparend.’

Gemeente Enschede

  • 1,1 miljoen historische brondocumenten
  • 65.000 nieuwe brondocumenten
  • 14 minuten tijdsbesparing per aanvraag

OPENburgerzaken pijlers

  • Burgerzaken data
Deel via:

Waarom het werkt

De dienstverlening wordt beter, sneller en persoonlijker dankzij regie op gegevens. Door het vrije verkeer van persoonlijke gegevens goed te regelen, op een manier die het vertrouwen van mensen in de samenleving (en de overheid) vergroot en beschermt. Mensen moeten (persoonlijke) data kunnen gebruiken om hun leven, werk of bedrijf te organiseren, terwijl belangrijke waarden als veiligheid en privacy geborgd zijn. Door mensen ook digitaal centraal te zetten, zorgen we voor maatwerk in dienstverlening, over de grenzen van publiek en privaat heen.

‘Samen met klanten verantwoordelijk voor nieuwe innovaties!’

Dylan Kusters, Innovatiemanager
PinkRoccade_210831_3857_AS - Copy.png