Direct naar de content
icon search white

Creëer ideale klantreis rondom parkeervergunning

OPENparkeervergunning
thema icon
thema Levensgebeurtenissen
App OPENparkeervergunning
#3

Creëer ideale klantreis rondom parkeervergunning

Bij een levensgebeurtenis informeert de (lokale) overheid de burger proactief over haar rechten en plichten, en welke zaken hij kan of moet regelen met de overheid. Hij wordt toegeleid naar meer informatie en specifieke dienstverlening op de site van de verantwoordelijke uitvoerder(s). In de ideale klantreis worden daarbij zelfs eerder ingevoerde gegevens overgenomen waar mogelijk.

 

Creëer ideale klantreis rondom parkeervergunning

Wanneer een burger verhuist naar een nieuwe gemeente of binnen een gemeente kan het zijn dat de gemeente op die plek een parkeervergunnings- beleid voert. Hoe vervelend is het om er te laat achter te komen dat je bij je nieuwe woning een parkeervergunning nodig hebt om je auto voor de deur te parkeren of in ieder geval in de wijk? Dit is extra vervelend voor de burger als er ook nog eens een lange wachttijd blijkt te zijn. Meerdere gemeenten geven namelijk niet meer vergunningen af dan het aantal parkeerplaatsen dat beschikbaar is in die wijk. De online aangifte verhuizing en de online aanvraag voor een parkeervergunning zijn afzonderlijke processen. In de ideale klantreis krijgt de burger een melding over de parkeer- vergunning tijdens de online aangifte verhuizing. De parkeervergunning niet of te laat aanvragen is daarmee verleden tijd.

Deze innovatie in de praktijk

Vanuit de online aangifte van een verhuizing met iVerblijf & Adres kan de burger, indien het nieuwe adres een parkeerregime heeft, direct de aanvraag van de parkeervergunning starten. Met OPENburgerzaken wisselen we de informatie van de aanvraag van de burger digitaal uit met het parkeervergunningssysteem. De gegevens vanuit proces 1 (aangifte verhuizing) worden dan gemakkelijk, zonder overbodige tussenstappen, meegenomen naar proces 2 (aanvraag parkeervergunning). De parkeervergunning niet of te laat aanvragen is daarmee verleden tijd en de burger parkeert vanaf de 1e dag voor de deur van zijn nieuwe huis.

 

MicrosoftTeams-image (10).png (1)
Hans van Holstein, Teammanager Burgerzaken gemeente Helmond

‘Al meer dan tien jaar wordt als hét summum van gemeentelijke dienstverlening beschouwd dat de aangifte van een verhuizing en het aanvragen van een parkeervergunning op dat adres in één handeling mogelijk is. Hoe mooi is het dat PinkRoccade Publiekszaken dit mogelijk maakt door de systemen slim te koppelen.’

Gemeente Helmond

  • 1.444 actieve parkeervergunningen
  • 100% selfservice
  • 10 minuten tijdsbesparing per aanvraag

OPENburgerzaken pijlers

  • Dienstverlening
  • Ketenpartners
  • Burgerzaken data

Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie

Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!

Deel via:

Waarom dit werkt

Rondom de levensgebeurtenis wordt de burger toegeleid naar alle relevante informatie en acties bij de (lokale) overheid, in samenhang. Het onderscheid naar organisatie vervaagt. Daarmee wordt het beeld versterkt van één overheid.

‘Samen met klanten verantwoordelijk voor nieuwe innovaties!’

Dylan Kusters, Innovatiemanager
PinkRoccade_210831_3857_AS - Copy.png