Direct naar de content
icon search white

Zet een virtuele assistent in

Chatbot.jpg
thema icon
thema Inclusieve dienstverlening
App OPENburgerzaken
#16

Zet een virtuele assistent in

De steeds verdergaande digitalisering brengt uitdagingen met zich mee voor gemeenten, niet iedereen kan de overheid vinden via de digitale weg. Daarom is het cruciaal om in te zetten op niet­-digitale dienstverlening en digitale dienstverlening begrijpelijk én toegan­kelijk te maken. In verschillende wetten en overheidsbeleidsvormen wordt de inclusieve dienstverlening dan ook benadrukt. Gemeenten zijn er tenslotte voor iedereen! Daarom is het belangrijk om de dienstverlening aan te laten sluiten op de behoeften van alle mensen: inclusieve dienstverlening.

Zet een virtuele assistent in

Er zijn veel mooie technologieën die de wereld aan het veranderen zijn. Steeds meer gemeenten maken gebruik van een chatbot. Maar wat is een chatbot precies? Een chatbot is een virtuele assistent van de gemeente waar burgers 24x7 vragen aan kunnen stellen. Het is een extra stukje dienstverlening voor de burgers én het zorgt daarnaast ook voor werkdrukvermindering bij de ambtenaren. Op deze manier kunnen de Nederlandse gemeenten laten zien dat ze internationaal koploper zijn wat betreft digitale dienstverlening.

Deze innovatie in de praktijk

Eenmaal in gebruik in iBurgerzaken zorgt de virtuele assistent ervoor dat minder digivaardigen tóch online hun aanvraag doen. Daarnaast zorgt het ervoor dat 24x7 dienstverlening vanaf meerdere apparaten voor de burgers mogelijk is. Ook beantwoord de virtuele assistent de ‘makkelijke’ vragen óf verwijst deze wanneer nodig door naar de juiste contactpersoon bij de gemeente. In de toekomst kan de burger ook de virtuele assistent gebruiken als hulp om een digitaal proces geheel te doorlopen. Door het stellen van vragen, kan de chatbot de juiste informatie van de burger ophalen en de burger daarmee helpen door het proces. Bijna elke burger kan dan met hulp van de chatbot het proces digitaal doorlopen en dit zorgt voor een hoge selfservice.

OPENburgerzaken pijlers

  • Dienstverlening

Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie

Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!

Deel via:

Waarom dit werkt

Gemeenten maken de dienstverlening steeds toegankelijker. Zo sluit de gemeentelijke dienstverlening beter aan op de behoefte van laaggeletterden, mensen met een beperking en minder digivaardigen. Daarnaast hebben gemeenten te maken met mensen van verschillende nationaliteiten en is het van belang om toegankelijk te zijn voor iedereen.

‘Samen met klanten verantwoordelijk voor nieuwe innovaties!’

Dylan Kusters, Innovatiemanager
PinkRoccade_210831_3857_AS - Copy.png