Direct naar de content
icon search white

Communicatie in en door het ziekenhuis

Geboorte - babyhoofd
thema icon
thema Communicatie
App iGeboorte
#9

Bied aan daar waar burger zoekt

Op het juiste moment je digitale product of dienst onder de aandacht brengen vergroot de kans op gebruik aanzienlijk. Dat betekent dat je het dáár aanbiedt waar de burger of ondernemer direct kan aanhaken. Kies daarvoor het meest effectieve kanaal en de best passende locatie; dichtbij de actie. Denk dus na over je communicatiestrategie. De juiste aanpak kiezen vereist proactief denken. Daarvoor moet je de gebruiker goed kennen en voeling blijven houden door onder andere de voordelen te benoemen.

Communicatie in en door het ziekenhuis

Betrek net als gemeente Almelo het ziekenhuis bij de geboorteaangifte. Deze publiek-private samenwerking levert voordelen op voor alle betrokken partijen.

Mariska Gerrits, verpleegkundige bij ZGT Almelo

‘Het gezin zien wij als eenheid en aan dat gezin willen wij een kwalitatief hoogwaardige zorg verlenen en daarbij hoort gastvrije dienstverlening.’

Dankzij deze samenwerking is bovendien synergie ontstaan in de agenda’s ontstaan. De juiste persoonsgegevens in de BRP zijn niet meer enkel de verantwoordelijkheid van de overheid en de burger.

Poster ZGT en gemeente Almelo

Almelo-Geboorte_affiche.jpg

Cijfers gemeente Almelo

  • Selfservicepercentage 78%
  • 214 aangiftes geboorte
  • Tijdsbesparing van 257 uur per jaar
  • Werkdrukvermindering van 38% per jaar

Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages zijn – een momentopname – van september 2019.

Deel via:

Waarom dit werkt

Het kost moeite om de juiste doelgroep naar een nieuw kanaal te krijgen, bijvoorbeeld naar een nieuwe website. Als mensen al gebruik maken van bestaande kanalen kost het minder moeite ze daar te bereiken. En zeker op een locatie waar ze al in de ‘juiste stemming’ zijn; close to the action. Met minder moeite meer bereik!

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)