Direct naar de content
icon search white

Ben je bewust van het IKEA-effect

Billy.jpeg
thema icon
thema Co-creatie
App iBurgerzaken

Betrek alle stakeholders continu bij de ontwikkeling

Betrek alle stakeholders bij de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten; gemeenten, ketenpartners, leveranciers en wetgevers. Haal op wat zij verwachten en wees helder in wat ze kunnen verwachten van de ontwikkeling en wat niet. Toon en bespreek bovendien de tussentijdse resultaten om continu te blijven toetsen of de functionaliteit voldoet aan de verwachtingen. Zo blijven ze betrokken en behoudt het project de gewenste voortgang. Bovendien hebben degenen die betrokken zijn een hechtere band met het product en ontstaan zo goede ambassadeurs.

Ben je bewust van het IKEA-effect

Wat heeft je voorkeur; een kast kopen en simpelweg thuis laten bezorgen of een kast kopen en deze zelf in elkaar zetten om te kunnen gebruiken? Uit onderzoek blijft dat men het laatste, het IKEA-effect, veelal hoger waardeert. Dan zou er sprake zijn van een hechtere band. Een band hebben met een kast is wellicht wat ver gezocht, een band hebben met software daarentegen… Elke werkdag gebruik je/gebruikt jouw team namelijk opnieuw diezelfde software om werkzaamheden te verrichten, om de klant tot dienst te zijn. En dat die band sterker is als je als kwartiermaker daadwerkelijk betrokken bent bij de ontwikkeling en de implementatie van deze software, daar geloven we wél in.

Gemeente Lingewaard

Patrick Kemperman, voormalig teamleider Klant Contact Centrum

‘Binnen een kwartiermakersgroep ontstaat veel mooie energie, je werkt immers samen aan een beter product. Daarna word je bovendien vraagbaak voor de gemeenten die later starten.’

Deel via:

Waarom het werkt

De gebruikerservaring wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de gebruikersverwachting. Als het resultaat minder is dan was verwacht, dan voelt het niet aan als succesvol. Ook al was dat feitelijk wél zo. Bovendien ontstaat er meer begrip door voor een écht persoon te ontwikkelen. Je ontwikkelt dan niet een ‘lijstje met functionaliteiten’ maar voor het beste resultaat voor een ‘persoon van vlees en bloed’.

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442