Direct naar de content
icon search white

Groene Vermissing: verwerk vermissing automatisch

Reisdocumenten
thema icon
thema Selfservice
App iReisdocumenten

Heb lef: Automatische verwerking in de BRP

iBurgerzaken verwerkt processen waar mogelijk automatisch. De ingevoerde procesgegevens worden zonder tussenkomst van een ambtenaar verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Het traditionele proces voor het verwerken van aangiftes is vaak tijdrovend en verloopt gecompliceerd. Dit kan efficiënter en dus goedkoper. Deze geautomatiseerde verwerking vindt plaats in verschillende processen in iBurgerzaken. Uiteraard pas vanaf het moment dat de gemeente hier klaar voor is en deze procesconfiguratie ‘aanzet’.

Groene Vermissing: verwerk vermissing automatisch

Voorkomen van misbruik van vermiste reisdocumenten is erg belangrijk. Het proces iReisdocumenten kent daarom ook een specifiek proces voor de online aangifte van een vermissing. Daardoor kan een inwoner op elk gewenst moment online een vermissing van een reisdocument doorgeven, ook zonder een nieuw reisdocument aan te vragen. Het grootste voordeel? De gemeente kan ervoor kiezen om deze aangifte direct te verwerken in de BRP zonder tussenkomst van een ambtenaar. Daarmee is het vermiste reisdocument direct ongeldig.

Voor de volledigheid

Ook bij de aanvraag van een nieuw reisdocument kan zowel de burger als de ambtenaar binnen het proces iReisdocumenten aangeven dat er sprake is van een vermissing van een reisdocument.

Gemeente Helmond

  • Selfservicepercentage 50%
  • 48 aangiftes vermissing reisdocument
  • Minder misbruik vermiste reisdocumenten
  • 381 aanvragen reisdocument

Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages zijn – een momentopname – van september 2019.

Deel via:

Waarom het werkt

Eenmaal in gebruik zijn alle betrokken enthousiast over de resultaten: Door het automatiseren van processen kan hetzelfde werk vaak door minder personen en in minder tijd worden uitgevoerd. Bovendien is de BRP sneller bijgewerkt en dat verbetert de dienstverlening aan burgers en bedrijven.

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442