Direct naar de content
icon search white

'Groene verhuizing': verwerk verhuizing automatisch

Verhuizen - doos spullen
thema icon
thema Selfservice
App iVerblijf & Adres
#1

Heb lef: Automatische verwerking in de BRP

iBurgerzaken verwerkt processen waar mogelijk automatisch. De ingevoerde procesgegevens worden zonder tussenkomst van een ambtenaar verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Het traditionele proces voor het verwerken van aangiftes is vaak tijdrovend en verloopt gecompliceerd. Dit kan efficiënter en dus goedkoper. Deze geautomatiseerde verwerking vindt plaats in verschillende processen in iBurgerzaken. Uiteraard pas vanaf het moment dat de gemeente hier klaar voor is en deze procesconfiguratie ‘aanzet’.

'Groene verhuizing': verwerk verhuizing automatisch

Het proces iVerblijf & Adres kent meerdere risicoprofielen gebaseerd op de methodiek van risicogericht adresonderzoek binnen de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA). Met deze risicoprofielen is het mogelijk om een verhuisaangifte direct te toetsen op verschillende indicatoren. Op het moment dat het een aangifte is die op basis van deze profielen geen risico met zich meebrengt is er sprake van een 'Groene verhuizing'; de gekleurde signalen binnen iBurgerzaken zijn allemaal groen. De gemeente kan er voor kiezen om dergelijke aangiftes automatisch te verwerken in de BRP door dit in de procesconfiguratie in te stellen. Voor de volledigheid: Aangiftes die waarschuwingen of fouten bevatten zullen altijd met oranje of rode kleursignalen in de werkstroom komen te staan.

Gemeente Ede

  • Selfservicepercentage 87%
  • 58% 'Groene verhuizing'
  • 9.012 aangiftes verhuizen
  • Werkdrukvermindering: 8 minuten per aangifte

Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages zijn van 2020.

Deel via:

Waarom dit werkt

Eenmaal in gebruik zijn alle betrokken enthousiast over de resultaten: Door het automatiseren van processen kan hetzelfde werk vaak door minder personen en in minder tijd worden uitgevoerd. Bovendien is de BRP sneller bijgewerkt en dat verbetert de dienstverlening aan burgers en bedrijven.

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)