Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.


thema
Procesoptimalisatie
App
iBurgerzaken
#140
Koppel met andere systemen
De veranderende verwachtingen op het gebied van gebruiksvriendelijke en digitale dienstverlening hebben invloed op de werkzaamheden op de burgerzakenafdeling. Koppelingen en koppelvlakken tussen verschillende oplossingen zorgen voor een vereenvoudiging van de dienstverlening en verminderen de kans op fouten. Zo streef je als gemeente naar optimale klanttevredenheid. Door klanten de mogelijkheid te bieden online een afspraak te maken, geeft je ze extra keuzemogelijkheden en verbreed je jouw dienstverlening. Bovendien weet de medewerker wie er aan zijn balie staat en waarvoor.
Sluit aan op de Berichtenbox van MijnOverheid
iBurgerzaken heeft een koppeling met “MijnOverheid Berichtenbox”. Burgers die aangesloten zijn op deze Berichtenbox krijgen op deze manier toegang tot een persoonlijke digitale postbus. Binnen deze postbus worden relevante berichten digitaal aan burgers bezorgd vanuit diverse overheidsinstanties. Dit digitale postvak kent in tegenstelling tot e-mailberichten een gegarandeerde aflevering en veilige verzending van berichten, waarbij er op basis van het BSN wordt gewerkt. Dit maakt dat de Berichtenbox als enige formeel alternatief voor briefpost geldt, binnen de kaders van de Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer.
Waarom dit werkt
Voor organisaties betekent dit effectieve klantcontacten en een betere dienstverlening: Burgers kunnen plaatsonafhankelijk, op ieder device, via het online afsprakenportaal een afspraak maken, wijzigingen of annuleren. Door op afspraak te werken zijn de afspraakagenda’s voor de balies optimaal gevuld. Bovendien is vooraf precies duidelijk wie, wanneer voor welk product of dienst komt en staan op het juiste moment de juiste medewerkers klaar. Zij hebben in één oogopslag zicht op alle relevante afspraken en dit zorgt voor rust en overzicht. Zo neemt de kwaliteit van de dienstverlening toe. Gemeenten besparen door het gebruik van koppelvlakken bovendien op uitvoeringskosten.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager
