Direct naar de content
icon search white

Instanties vragen digitaal om afschrift of uittreksel

pexels-sora-shimazaki-5668473.jpg
thema icon
thema Selfservice
App iVerzoek
#124

Selfservice voor en door bedrijven en instellingen

Ondernemers verwachten steeds meer dat zij producten en diensten online kunnen aanvragen en dat zij ook via online kanalen antwoord krijgen op hun verzoek. Ze nemen niet langer genoegen met een 9-tot-5-mentaliteit, ze willen geholpen worden wanneer dat het beste uitkomt. Daarom en vanwege (dienstverlenings-)doelstellingen van de gemeente is verbetering van de online dienstverlening voor alle gemeenten een hoofdzaak. Met eHerkenning kan ook een bedrijf of instelling veilig, betrouwbaar en eenvoudig online zaken regelen met gemeenten. Je kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. En het wordt toegepast binnen verschillende burgerzakenprocessen; overlijden, verhuizen, begraven etc.

Instanties vragen digitaal om afschrift of uittreksel

Een advocaat, notaris of andere bevoegde instantie met een gerechtvaardigd belang vraagt snel online een Afschrift akte burgerlijke stand of Uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan. Vervolgens krijgt men het uittreksel binnen een aantal werkdagen per post toegestuurd. Op die manier kunnen zij hun werkzaamheden snel hervatten.

Een bonustip: Onderdeel van deze aanvraag via internet is uiteraard ook de betaling. Gemeente Apeldoorn maakt de keuze om online aanvragen van een uittreksel lager te prijzen dan de schriftelijk aanvragen: € 9,25 versus € 15,05 (juni 2021, red.).

Deel via:

Waarom dit werkt

eHerkenning regelt de digitale herkenning (authenticatie) en controleert de digitale bevoegdheid (autorisatie). Met andere woorden: “Bent u wie u zegt dat u bent? En mag u doen wat u doet?”.

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Productmanager
Sanne van der Zanden (2019)