Direct naar de content
icon search white
3 november 2016 - Nieuws

Kwartiermaker zijn is meer dan alleen de functionaliteit bepalen!

Centraal in ons beleid staan co-creatie en innovatie. Voor de één zijn dat woorden, maar voor ons zit dat in de genen! Samen met onze kwartiermakers zorgen we zo voor de mooiste Publiekszaken producten. Software waar burgers en medewerkers blij van worden. En ja…natuurlijk ook wijzelf, de medewerkers van PinkRoccade Publiekzaken. Want zeg nou eerlijk, niets is mooier dan een compliment krijgen over iBurgerzaken, de apps die we samen hebben ontwikkeld. Maar weet wel, kwartiermaker zijn betekent meer dan velen denken.

Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Ja, je moet kennis hebben van de dienstverlening en het proces. Dat is immers je inbreng. Maar je moet ook vooral ideeën hebben hoe het beter kan en moet. We dagen je uit om out of the box te denken. Dat doe je niet alleen, maar samen met andere kwartiermakers, zodat je continu gestimuleerd wordt om er (weer) anders tegenaan te kijken.

Daarom kiezen we het liefst voor een gemêleerd gezelschap voor de verschillende kwartiermaker teams. Denk bijvoorbeeld aan een mix van kleine en grote gemeenten, die liggen verspreid over het hele land. Maar ook aan personen die vanuit de wetgeving en dienstverlening denken én degenen die vanuit de frontoffice, backoffice of het KCC – de dagelijkse praktijk – denken. Door deze samenstelling kom je los van je eigen gemeentelijke werkproces. Zo komen we samen tot nieuwe inzichten en mogelijkheden. Hierbij kijk je uiteraard niet vanuit je couleur locale, die laat je los. De wet- en regelgeving zijn bindend en de mazen van de wet bieden ons mogelijkheden.

Je denkt voor héél Nederland

Want er is meer…je gaat namelijk nadenken over de toegevoegde waarde, niet alleen voor je eigen gemeente, maar voor alle gemeenten in Nederland! Dit kan gaan om toegevoegde waarde voor je klant (burger of bedrijf), maar ook voor de medewerker van de gemeente. Als ik ‘het’ anders ga doen, wat zijn dan de voordelen voor de burger? Wat is dan de werkdrukvermindering voor de medewerker? Hoe kunnen we het de gebruiker van de app gemakkelijk(-er) maken? Daarbij kan het gaan om details, want één keer klikken is bijvoorbeeld beter dan twee keer klikken. Maar denk ook aan vragen als: Heb ik in dit proces een rol of kan ik dit automatiseren?

En tegelijkertijd ga je ook nadenken over de business case. Wat gaat het de gemeente en de gemeenschap opleveren? Kwalitatief en kwantitatief. Daarmee verwoorden we namelijk de redenen om anderen te overtuigen dat dit een oplossing is om in te voeren. En dan bereiken we ons gezamenlijke doel: de dienstverlening in heel Nederland naar een hoger plan trekken.

Core-kwartiermakers.jpg
Core Kwartiermakers

Elke dag met passie

Kwartiermaker zijn is dus een belangrijke taak, maar ook een hele leuke! Vraag een willekeurige kwartiermaker wat hij of zij ervan vindt en je krijgt antwoorden als: Je leert van anderen. Je deelt je kennis. Je bent betrokken bij de ontwikkeling en hebt daardoor invloed hierop. Het wordt jouw product, waar je trots op mag en zal zijn. Het is een enthousiaste club. Je bent de deskundige en daardoor de vraagbaak voor collega’s en andere gemeenten.

Patrick Kemperman, Teamleider Klant Contact Centrum, gemeente Lingewaard

‘"Binnen een kwartiermakersgroep ontstaat veel mooie energie, je werkt immers samen aan een beter product. Daarna word je bovendien vraagbaak voor de gemeenten die later starten."’

---

Ben je enthousiast geworden? We hebben op dit moment kwartiermaker teams actief op de volgende gebieden: doorontwikkeling bestaande iBurgerzaken apps (Core), begraafplaats, eerste inschrijving en verkiezingen. En binnenkort starten we een groep rondom RNI- en grensgemeenten. Neem contact met me op, we bespreken graag de mogelijkheden.

Deel via: