Direct naar de content
icon search white
5 april 2022 - Nieuws

Gemeente Veere: terug in de kopgroep met de juiste basis

In 2019 fietsten 53 burgerzakenmedewerkers, waaronder diverse medewerkers van gemeente Veere mee tijdens het wielerevent “iBurgerzaken on tour” ter ere van het 5-jarig jubileum van iBurgerzaken. De tour van zuidwest naar noordoost ging langs 20 gemeenten. Het doel? Best practices uit 5 jaar iBurgerzaken met elkaar delen en vooral vooruit kijken: elkaar helpen met het verder verhogen van selfservicepercentages en het verder optimaliseren van processen. Nu 3 jaar later staat er een nieuwe fietstour op het programma van 20 t/m 24 juni 2022, met dezelfde insteek (meld je hier direct aan). Een mooi moment om eens terug te blikken met Cor, Jeroen en Paulina van gemeente Veere, want na 3 jaar fietsen zij weer mee in de kopgroep!

Met een plan weer naar de ‘top’

Onder andere Cor de Rijke, strategisch adviseur informatiebeleid en (digitale) dienstverlening bij gemeente Veere en de toenmalige wethouder fietsten in 2019 mee in de Veerse fietsgroep. Het startpunt van deze wielerdag was bij het gemeentehuis in Domburg, waar ook diverse PinkRoccade Publiekszaken collega’s bij aanwezig waren. Tijdens een ontbijtsessie werd met elkaar gesproken over -om in de wielertermen te blijven- het vinden van de juiste versnelling, het algemeen klassement dat laat zien waar de gemeente staat, de ontsnappingen zoals verbetermogelijkheden en hoe gemeente Veere weer terug in de kopgroep raakt. Onderstaand beeldje werd door PinkRoccade aan gemeente Veere uitgereikt en staat sinds 2019 symbool voor de weg naar een mooie koppositie. Na de sessie versnelde de fietsploeg via gemeente Goes naar het eindpunt van de dag: gemeente Tholen. 

Beeldje gemeente Veere.jpg

 

Terug in top 5 met beste selfservicepercentages

Cor de Rijke licht toe: “Gemeente Veere is een vooruitstrevende gemeente, maar door omstandigheden en andere prioriteiten kwam dat enkele jaren helaas niet altijd even goed uit de verf. Hoe krijgen we gemeente Veere weer terug in de kopgroep? bleek daardoor een mooie metafoor tijdens de fietstour. Door diverse interne verbeteringen, nog meer focus op digitale dienstverlening én een intensieve samenwerking met PinkRoccade resulteerde dat eind 2021 in het feit dat gemeente Veere weer terug in de landelijke top 5 staat op basis van selfservicepercentages. Het behalen van deze mooie plaats was voor ons geen doel op zich. Het zegt iets over de manier waarop we al jaren werken: we ondersteunen alle kanalen, maar stimuleren het digitale kanaal.” 

De basis op orde

Jeroen Vreeke, adviseur Informatievoorziening vult aan: “de afgelopen jaren heeft de focus ook veel gelegen op de interne verbeterslag en dan vooral architectuur: hoe past iBurgerzaken en alles wat we doen het beste binnen onze gemeentelijke architectuur? Waar kunnen we automatiseren en hoe werken we het beste aan dossiervorming/archivering? We hebben nu de volledige keten ingericht, onder andere met een zaakkoppeling én koppeling met een betaalsysteem. Al deze verbeterslagen brengen voordelen met zich mee op het gebied van kwaliteit en efficiëntie. De basis op orde krijgen en houden is iets waar gemeente Veere hard aan werkt. Dat werkt ook door in de dienstverlening en medewerkerstevredenheid.

Stimuleren van het digitale kanaal

Cor: “Vrijwel alle e-diensten hebben we inmiddels in gebruik. De afgelopen 2 jaar hebben we gefocust op het digitaliseren van de processen: aanvraag rijbewijs en reisdocument inclusief afspraken en betalen. We volgen elke maand in ons dashboard de aantallen en zien het percentage digitale aanvragen stijgen. We stimuleren dat op diverse manieren:

  • Korting: op digitale aanvragen ten opzichte van balie aanvragen, bijvoorbeeld bij aanvraag uittreksel BRP;
  • Digitale verleiding: op de website geeft gemeente Veere aan hoeveel mensen al gebruik maken van het digitale kanaal, bijvoorbeeld bij het doorgeven van een verhuizing;
  • Gerichte communicatie: In brieven wijzen we op de mogelijkheden en voordelen van online dienstverlening, waaronder in de brief over het verlopen reisdocument. Ook is er direct contact met uitvaartondernemers om ze te wijzen op de voordelen en het gemak van digitaal.

Werken als één team

De verandering die gemeente Veere heeft doorgemaakt, is ook duidelijk zichtbaar onder medewerkers. Paulina Temmar, senior medewerker Burgerzaken onderstreept dat: “Onlangs werd ik door collega’s van de balie actief getipt om de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) zo snel mogelijk online aan te zetten. Deze houding van “kom maar op!” maakt mij erg enthousiast. We benutten kansen waar het kan en zijn niet terughoudend. Dat zegt veel over waar we nu staan. Jeroen en Cor voegen daar nog aan toe: “Zo werken we de komende tijd verder op het gebied van procesoptimalisatie, waaronder door de overgang naar iDocumentcreatie om het optimale uit iBurgerzaken te halen. Maar ook het implementeren van nieuwe apps zoals iVerblijfsobject Extra en nog meer datagedreven werken horen daar bij.

Fiets jij net als gemeente Veere (weer) met ons mee?

We hopen natuurlijk dat jij en je collega's met ons meefietsen tijdens iBurgerzaken on tour op 20 t/m 24 juni 2022. Aanmelden kan via deze link. Twijfel je nog of fiets je liever niet mee? Vergeet niet: met de juiste teamspirit verzet je samen sowieso enorme bergen!

Veere.jpeg (1)
De Veerse fietsgroep in 2019
Deel via:

‘Klanttevredenheid staat voor mij centraal! Daar zet ik mij elke dag voor in en word ik blij van! Samen alles uit iBurgerzaken halen met blije burgers en medewerkers als resultaat.’

Irma Kadiric, Accountmanager
Irma.png (3)