Direct naar de content
icon search white
5 oktober 2020 - Blogs

Wetenswaardigheden oktober 2020

In deze blog vertelt Engelbert Wijnhoven, Productmanager iBurgerzaken meer over iDocumentcreatie en het platform Publiekszaken van de PinkRoccade Local Government GebruikersVereniging.

iDocumentcreatie is klaar voor de landelijke uitrol

In de afgelopen periode is eindelijk iDocumentcreatie officieel gelanceerd. Als je onderstaand filmpje nog niet hebt gezien zou ik hem zeker aanraden! Harald Giesen (Klantadviseur Burgerplein bij gemeente Kerkrade) en Mark Sweegers (consultant Publiekszaken) vertellen vol trots wat dit innovatieve product is en doet: zwart op wit kwaliteit leveren. Neem contact op met jouw Accountmanager om afspraken te maken over het gebruik en de uitrol van iDocumentcreatie.

iDoc 2.png
Harald Giesen, klantadviseur Burgerplein

‘iDocumentcreatie maakt alle correspondentie vanuit iBurgerzaken efficiënter, eenvoudiger en eenduidiger.’

Een inkijk in het GV platform Publiekszaken

Afgelopen woensdag 23 september vond het overleg plaats van het platform Publiekszaken (we komen ongeveer 4x per jaar samen). Dit overleg is een onderdeel van de GebruikersVereniging PinkRoccade Local Government. Tijdens dit overleg komen regiovoorzitters en diverse medewerkers van PinkRoccade Publiekszaken samen om te praten over o.a.: ontwikkelingen binnen iBurgerzaken, trends & landelijke ontwikkelingen binnen het burgerzaken domein én de aankomende digitale regio-overleggen. Het overleg vond fysiek plaats (uiteraard met inachtneming van de Corona maatregelen) in Apeldoorn. Een extra gevoel van trots toen ik daarheen reed: want gemeente Apeldoorn is onlangs live gegaan met iBurgerzaken! Graag geef ik jullie een korte samenvatting van wat we zoal hebben besproken:

Ontwikkelingen burgerzaken

  • Robuustheid van de iBurgerzaken cloud: er zijn diverse verbeteringen en wijzigingen doorgevoerd. Er zijn 4 omgevingen operationeel, waarbij ook al uitwijkoefeningen zijn gedaan. Sinds mei zijn er geen ernstige verstoringen geweest. Nieuwsgierig geworden? Ron van den Enden, Enterprise Architect bij PinkRoccade Publiekszaken heeft hier een uitgebreide blogreeks over geschreven. 
  • iVerblijfsobject: de eerste oplevering wordt nu getest bij de kwartiermakers. Hiermee is de eerste aanzet gedaan om vanuit iBurgerzaken BAG mutaties te verwerken.
  • IVOG: de eerste ontwikkelwerkzaamheden zijn uitgevoerd. In de aankomende release (3.9) wordt dit afgehandeld. Hiermee wordt de functionaliteit in iBurgerzaken weer rijker.
  • iBijhouding: is in productie, maar krijgt nog verschillende verbeteringen zoals bijwerken van gerelateerden en autorisaties.
  • Integratie met MijnOverheid berichtenbox: wordt dit jaar opgeleverd bij de kwartiermakers.

Trends & landelijke ontwikkelingen

We hebben samen een kamerbrief over de stand van zaken basisregistratie personen doorgenomen. Ook hebben we samen gekeken naar de Agenda Digitale Overheid "NL DIGIbeter 2020". Verder op de agenda de splitsing Logisch Ontwerp:

  • LO 3.13a: treed in werking op 4 oktober 2020.
  • LO 3.13b: zal vermoedelijk in werking treden op 1 juli 2021.
  • LO 3.14: gestart met de voorbereidingen. Treed in werking: 3 oktober 2021.

Meld je aan voor de GV regio-overleggen in oktober & november

Of jouw gemeente nu wel of geen lid is van de GebruikersVereniging: je bent van harte welkom om aan te sluiten bij onze komende digitale regio-overleggen! Schrijf je via deze link in voor het digitale overleg uit jouw regio. Zo blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen én gaan we het hebben over een zeer actueel thema: "Buiten de eigen grenzen". Kortgezegd: het kritisch bekijken en herontwerpen van het reisdocumentenproces en dan meer specifiek van aanvraag tot en met uitgifte met de applicatie iReisdocumenten.

emailbanner_GV_najaar-01.jpg

Neem gerust contact met mij op 

Heb je naar aanleiding van mijn blog nog vragen/opmerkingen? Of heb je input voor mijn komende blog: waar zou jij meer over willen weten? Ik hoor het graag! Neem dan contact met mij op via: Engelbert.Wijnhoven@PinkRoccade.nl

Deel via:

‘Optimaliseren van processen dankzij innovaties met klanten en partners.’

Engelbert Wijnhoven, Productmanager
Engelbert Wijnhoven

Ik help je graag verder

+31 6 4609 1103