Direct naar de content
icon search white
31 augustus 2018 - Blogs

Wetenswaardigheden burgerzaken (september 2018)

Deze maand aandacht voor dromen. Ofwel, wat zijn de uitdagingen waar gemeenten voor komen te staan en hoe gaan we daarop anticiperen. Tevens ons thema voor het najaar: iRapportage. Veel leesplezier! En reageer met onderwerpen naar mij. Mijn oproep: laat je collega’s zich aanmelden op deze nieuwsbrief.

Worden dromen werkelijkheid?

Met behulp van het meerjarenplan kijken we samen met iedere gemeente naar de komende 3 jaar. Dit doen we aan de hand van een magneetbord. Met dit bord praten we over welke producten en diensten nodig zijn, om de dienstverlening nog beter en sneller uit te voeren. Deze methodiek is laagdrempelig en geeft snel inzicht. Maak jij er al gebruik van?

Om het magneetbord te vullen, gaan we strategische sessies houden om de nieuwe producten en diensten in te vullen. Sluit je ogen en droom waar het naartoe gaat met burgerzaken, de dienstverlening, de gemeenten, de techniek en burgerwensen. De komende nieuwsbrieven wil ik hier met jullie op in gaan. Deze maand neem ik jullie mee in mijn dromen over de burger en de toekomst. Ik wil jullie uitnodigen om te reageren op de blog met daarbij de vraag: ‘Denk je dat mijn ideeën werkelijkheid worden?’ Laat het me weten via: Mat.Keijers@pinkroccace.nl .

De burger en de toekomst

In de dienstverlening van de overheid staat de burger centraal en wordt hij of zij maximaal geholpen in zijn leefomgeving. In mijn droom heeft de burger een eigen burgerportaal, die altijd en overal beschikbaar is. Via een smartphone worden 95% van de dienstverleningsvragen gedaan. Niet alleen burgerzakendienstverlening, maar ook andere gemeentelijke dienstverlening. En zelfs de totale overheidsdienstverlening is beschikbaar in dit burgerportaal. Dit portaal kent 2 hoofdfuncties:

  1. Per gebeurtenis ( verhuizen, geboorte, huwelijk etc.) worden eenvoudig de diensten aangeboden en klaar terwijl u wacht.
  2. De burger krijgt proactief informatie over zijn leefomgeving en kan zelf bepalen wie welke gegevens mag ontvangen. Ofwel de regie van je eigen gegevens is van mijn.overheid.nl gegaan naar mijn.ik.nl.

Voor de complexere dienstverleningsproducten of de doelgroep die minder mobiel/minder digitaal is, kan via het portaal direct een videoconferentie plaatsvinden met betrokkenen specialisten en de burger zelf. Of er wordt een afspraak gepland bij de burger thuis of in zijn omgeving. Dit betekent dus geen balies en geen afspraken meer in het gemeentehuis. De vaststelling van de identiteit gaat ook via zijn burgerportaal waarbij de locatie, zijn gezichtsscan en ook zijn scan van het ID bewijs via zijn mobiele telefoon automatisch wordt vastgesteld. En daarmee verlengt de burger de zeer beveiligde toegang tot zijn burgerportaal.

Ik denk dat deze burgerdroom werkelijkheid wordt binnen 5 tot 10 jaar. Laat me weten hoe jij erover denkt: Mat.Keijers@pinkroccace.nl.

Volgende maand neem ik jullie mee in de medewerkersdroom.

iRapportage voor eind 2018

In navolging van iVerkiezing, wat op dit moment op grote schaal wordt geïmplementeerd, kijken we ook naar het 4e kwartaal: de implementatie van iRapportage. Bij iVerkiezing zijn veel klanten gelijk opgetrokken, implementaties slim georganiseerd en regionale afspraken gemaakt. Dit zorgt ervoor dat wij in staat zijn om goedkoper en sneller producten live te brengen. Daarom zijn we dit ook van plan voor iRapportage. Waarbij we ons richten op het eerste onderdeel: iRapportage Overzichten. iRapportage Overzichten heeft 50 standaard overzichten die door management, applicatiebeheerders en gebruikers dagelijks worden gebruikt. Velen hebben al een demo gezien tijdens de GV dagen. Voor iRapportage Overzichten is Frank van Baren in de lead om jullie een mooi product aan te bieden. En onze accountmanagers gaan jullie hiervoor benaderen met een mooie aanbieding.

Tot slot: Vanwege de AVG ontvangen mogelijk veel collega’s van je geen nieuwsbrief meer. Laat ze zich aanmelden voor de Inspiratiemails. Ofwel... herinner jouw collega's om zich aan te melden. Dat doe je door ze te mailen of door het benoemen in een overleg.

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442