Direct naar de content
icon search white
6 juni 2018 - Blogs

Wetenswaardigheden Burgerzaken (juni 2018)

Deze maand aandacht voor nieuwe ontwikkelingen en het meerjarenplan. Mijn oproep: laat je collega’s zich aanmelden op deze nieuwsbrief.

iVerkiezing laatste oproep …..

iVerkiezing en iVerkiezing Extra zijn vrijgegeven voor verdere implementatie in de markt. Dit na de succesvolle livegang bij en evaluatie door de 5 kwartiermakers bij de verkiezingen 2018:Ede, Hardenberg, Helmond, Utrechtse Heuvelrug en Ommen.

De laatste 2 weken hebben we maar liefst 32 aanmeldingen ontvangen van gemeenten! Daar gaan we iVerkiezing in het 3e kwartaal implementeren. En in het 4e kwartaal treffen ze de voorbereidingen om daarna de voordelen te hebben voor de verkiezingen van 2019.

Onze grens voor het aantal implementaties staat op 50. Dus wil je in 2019 ook gebruik maken van iVerkiezing en iVerkiezing Extra, meld je dan NU aan. Heb je nog 1 of 2 weken nodig voor besluitvorming, doe dan een vooraankondiging van afname via dit formulier, zodat we de lijst compleet hebben. Je hebt dan tot  1 juli om de order te plaatsen.

Een mooie droom van een klantreis wordt werkelijkheid…

De samenwerking met Oribi in het kader van documentscan bij de eerste inschrijving krijgt vervolg: Samen met Qmatic en Oribi gaan we een mooie klantreis waar maken. Duurt nog even maar de kaders zijn gesteld.

De klantreis:

De burger heeft digitaal zijn aanvraag voor een paspoort gedaan en heeft online betaald. Helaas nog even naar de balie voor de vingerafdruk en foto. Hij krijgt een SMS dat het paspoort er is en afgehaald kan worden. Toevallig net in de stad dus even binnenlopen bij de gemeente en binnen 3 stappen geregeld:

  1. De burger gaat naar de mooie zuil in de hal. Legt zijn oude paspoort op de documentreader en kijkt in de camera. Het resultaat: identificatie succesvol ofwel het document is niet vervalst en hij is de persoon op de foto.
  2. De afspraak wordt gezocht op basis van de persoonsgegevens: paspoort en datum/tijd en op basis daarvan is ook het zaaktype (dienst) automatisch bekend. De burger krijgt bericht van de eerste lege balie om daar naar toe te gaan. Inmiddels is er een bericht gegaan om het paspoort via de Paspomaat op te halen en is iBurgerzaken al met de juiste zaak van de betreffende persoon opgestart. Tevens is er een document beschikbaar gesteld waarop de burger zijn handtekening kan zetten. Uiteraard digitaal. Het resultaat: alles ligt klaar voor de burger.
  3. De burger ondertekent, ontvangt het reisdocument en alles wordt automatisch opgeslagen.

Hoe mooi gaan we het maken…? Deze droom wordt werkelijkheid!

Meerjarenbegroting

Vorige nieuwsbrief is aangekondigd dat we graag naar jullie toekomen om samen met teamleiders en applicatiebeheerders/keyusers de meerjarenbegroting op te stellen. Een 10-tal gemeenten heeft hiervan gebruik gemaakt en dat gaan we zeker oppakken. Er is ruimte voor een 40 meer. Dus…wacht niet en reserveer een plek om dat samen op te pakken. Wij komen dan naar je toe. Hier zijn géén kosten verbonden. Vul dit formulier in als je hiervan gebruik wilt maken, dan gaan we hier samen invulling aan geven.

Het grote voordeel voor de gemeente hiervan is dat je altijd direct de samenhang ziet en één totaalbeeld hebt van de komende innovaties en implementaties. Ook krijg je direct inzicht in de kosten en inspanningen voor jouw gemeente. Jaarlijks komen we naar je toe en gaan we de wijzigingen samen doornemen en nieuwe innovaties erbij zetten. Kortom een compleet beeld.

Het grote voordeel voor ons is dat we jullie behoefte voor de komende 3 jaar in beeld hebben en daardoor maximaal kunnen inspelen op de totale vraag vanuit onze klanten. Inspelen in de zin van voldoende consultants tijdig opgeleid te hebben om de oplossingen te implementeren en daardoor iBurgerzaken maximaal te gebruiken.

Blockchain voor iBurgerzaken?

Yes. We gaan innovaties oppakken op basis van blockchain. Na de vakantie gaan we kwartiermakers oproepen en gaan we de samenwerking opzoeken met gerenommeerde partijen die al de sporen op basis van blockchaintechnologie hebben bewezen. Ook zijn er binnen onze 300 zusterondernemingen van CSI over heel de wereld al mooie best practices opgeleverd.

Wordt vervolgd na de vakantie…

eIDAS voor Burgerzaken…

Tijdens het NVVB congres is er een speciale sessie gehouden over het gebruik van eIDAS voor Burgerzaken. Ik ben er nog niet uit hoeveel prioriteit we hieraan moeten geven. Reden is dat er de komende 2 jaar nog de nodige technologische innovaties komen op gebied van identificeren en dat de vraag vanuit Burgerzaken zeer beperkt is tot op heden. 

Mijn oproep is kenbaar te maken indien eIDAS voor uw gemeente op gebied van Burgerzaken dienstverlening van belang is. We verzamelen de informatie en bij voldoende belangstelling maken we er mooie toepassingen van. Samen met u als kwartiermaker. Laat me weten door me te bellen op 06-29527442.

----

Ontvang je onze Publiekszaken nieuwsbrief nog niet? Vergeet je dan niet aan te melden, zodat je deze update nooit meer hoeft te missen... Stuur bovendien deze nieuwsbrief door naar je collega’s die wellicht de nieuwtjes ook willen weten.

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442