Direct naar de content
icon search white
11 augustus 2017 - Blogs

Verhoog je online dienstverlening, de eerste 17 toptips

Grote uitdagingen zoals het moderniseren en digitaliseren van de gemeentelijke dienstverlening slagen alleen als je de ‘basis op orde’ hebt. Dat vraagt om de uitvoering goed te organiseren en de ICT en informatievoorziening goed in te richten. Maar ook zal je moeten zorgen dat burgers en bedrijven het digitale alternatief kennen en eenvoudig kunnen gebruiken. Een goed vindbare, gebruiksvriendelijke website is daarbij noodzakelijk om de bezoeker enthousiast te maken en te houden voor het gebruik van het digitale kanaal. Hoe hebben anderen dat gedaan en welke toptips kunnen we daaruit afleiden?

Eén gezamenlijk doel: verhogen selfservice

Het zal je niet zijn ontgaan dat onze focus dit jaar ligt op het verhogen van selfservicepercentages, bij alle gemeenten die iBurgerzaken gebruiken. Dat is ook de reden van de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17). Deze competitie bestaat uit verschillende workshops over diverse onderwerpen, het met elkaar delen van tips & tricks en een landelijk congres.

Om het delen van tips & tricks uit de workshops te vereenvoudigen werken we aan zogenaamde praatplaten. Deze bieden de deelnemers van #LSG17 enerzijds de kans om de informatie te delen met collega’s. Maar ze maken het ook voor onze consultants makkelijker om deze toptips te delen met niet-#LSG17-deelnemers. We zijn begonnen met een praatplaat voor de inrichting van de gemeentelijke website, want je basis op orde hebben is noodzakelijk.

De basis op orde, de lat omhoog!

In deze eerste praatplaat staan 17 toptips om je website te verbeteren. Om de basis op orde te brengen. Om te zorgen dat de gebruiker een positieve ervaring heeft. Dat betekent namelijk dat hij vindt wat hij zocht, graag opnieuw gebruikmaakt van het digitale kanaal en wellicht zelfs reclame voor je zal maken…

Natuurlijk kan en zal ik in deze blog niet al deze toptips toelichten. Als je een #LSG17 over dit onderwerp hebt bijgewoond, zal dat ook niet nodig zijn, want dan (her-)ken je ze. En ook als je deze workshop nog niet hebt gevolgd kun je een aantal toptips zeker plaatsen. Bij een aantal andere heb je echter wellicht wat toelichting nodig? Daarvoor kom je naar de #LSG17 workshop op maandag 25 september of houd je mijn blogs op onze website goed in de gaten.

stappenplan-website-vierkant.jpg

Mijn 17 toptips voor je website

Hoe dan ook, hieronder staan mijn 17 toptips voor het verbeteren van je online dienstverlening door het onder handen nemen van je website. Een 6-tal toptips heb ik in mijn eerdere blogs al toegelicht, daar zit nu al een linkje achter. De overige toptips zal ik in de loop van de tijd ook voor je uitwerken.

>>Als PDF-bestand downloaden<<

Algemene aandachtspunten

  1. Rustige, zakelijke uitstraling
  2. Webrichtlijnen
  3. Goed op elk apparaat
  4. Vindbaarheid
  5. Zoekwoorden
  6. Seizoensgevoeligheid
  7. Verkorte URL’s
  8. Verbeterde zoekmachineresultaten

Homepage

  1. Zoekfunctie
  2. Toptaken
  3. Link naar overige taken
  4. Actueel nieuws
  5. Contactinformatie

Detailpagina

  1. Korte heldere beschrijving ‘proces’
  2. Call to action
  3. Wat moet ik meenemen
  4. Prijs

Deel jouw toptips en voorbeelden met me!

Het doel van investeren in een gemeentelijke website is duidelijk: De kwaliteit van digitale dienstverlening significant verbeteren. De klanttevredenheid van burgers en bedrijven laten stijgen. De kosten van onnodige klantcontacten laten dalen. En de werkdruk verminderen doordat burgers en bedrijven taken overnemen. Kortom een win-win-win-situatie! En waarom zou elke gemeente daarbij haar eigen wiel moeten uitvinden? Laten we toptips en praktijkvoorbeelden met elkaar delen!

P.S.. Je kunt deze toptips als een PDF-bestand downloaden.

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)