Direct naar de content
13 oktober 2020 - Blogs

Update werksessies Workflow Debiteuren

In mei dit jaar organiseerden we onze eerste digitale innovatieworkshop met als centraal thema Debiteuren. Onder deze link kan je daar meer over lezen. Na de workshop is er een werkgroep Workflow Debiteuren gevormd waarbinnen de deelnemende gebruikers dit onderwerp samen met ons verder uitwerken van idee tot ontwikkeling. Met deze blog geef ik graag een update van de laatste ontwikkelingen.

Voor de zomer zijn wij gestart met het brainstormen over hoe de Workflow Debiteuren eruit zou moeten zien. We zijn begonnen met het maken van een simpel schermontwerp en hebben deze voorgelegd aan de groep gebruikers in een eerste online werksessie. Hieruit zijn goede ideeën en tips voortgekomen die wij in een tweede ontwerp hebben gegoten met daarbij een eerste workflow. Dat hebben we vervolgens aan de werkgroep laten zien tijdens een tweede online werksessie. Ook hier werden we op een klein aantal punten bijgestuurd door de aanwezige gebruikers. Denk hierbij aan het gebruik van de juiste terminologie, zoals Zakenpartner (Debiteur), Contractrekening (Privaat- of Publiekrechtelijk) of hoe je Hoofd- en Deeloperatie als artikel en artikelgroep kunt interpreteren.

screenshot-factuuraanvraag.jpg

Ons ontwikkelproces is nu dus om gebruikers direct vanaf de start te betrekken bij een eventueel nieuw product

Hierdoor krijgen wij zo vroeg mogelijk een beeld wat gebruikers wel en niet willen, zonder dat er al echt ontwikkeld is. Op deze manier worden de gespendeerde tijd en moeite bijzonder nuttig en efficiënt ingezet.

Dit hebben we dus ook toegepast op de Workflow Debiteuren

Vanuit het ideaalplaatje waarin er nooit fouten worden gemaakt en alles in een perfecte flow doorgaat zonder vertragingen, kregen wij in beide online meetings als feedback terug hoe wij met onze apps het proces ‘in de werkelijkheid’ het beste konden ondersteunen en in betere banen konden leiden. We lieten ons bijvoorbeeld overtuigen om in een van de vervolgstappen een knopje ‘Wijzigen’ op te nemen. In het initiële ontwerp hadden wij opgenomen dat een aanvraag alleen door de aanvrager mag worden gewijzigd. In de praktijk blijkt vaak dat bijvoorbeeld de BTW-code gewijzigd moet worden. Om de flow er toch in te houden, is het handig om dergelijke informatie direct te kunnen wijzigen waardoor er geen (onnodige) vertraging hoeft te ontstaan.

De Workflow Debiteuren zal eind dit jaar zijn derde online werksessie krijgen

Hierin zal de scope van het eerste product zijn ingekapseld, waarna wij met de bouw kunnen beginnen. Voor beide platformen (iFinanciën Fiori en ERP) zal er een oplossing komen. De verwachting is dat in Q1-2020 een eerste versie beschikbaar is.

Wil je meedoen aan dergelijke werksessies en ook meebeslissen over de functionaliteit?

Meld je dan aan via elias.tsouvelekidis@pinkroccade.nl.

Deel via: