Direct naar de content
icon search white
28 februari 2023 - Blogs

Nieuwe benchmark selfservice voor iBurgerzaken

In 2014 besloot PinkRoccade Publiekszaken om een compleet nieuwe innovatieve burgerzakenapplicatie te ontwikkelen. Samen met kwartiermakergemeenten is ingezet op ‘digitaal tenzij’ en ‘maximale geautomatiseerde afhandeling’. Heerlijk om te zien waar we dan vandaag staan met de selfservicepercentages binnen iBurgerzaken! Ga jij ook voor de nieuwe benchmark, tenzij?

29 bewezen e-diensten met stijgende selfservice

Inzetten op ‘digitaal tenzij’ is een keuze die vandaag de dag nog altijd vruchten afwerpt. Elk jaar ontwikkelt PinkRoccade Publiekszaken met kwartiermakergemeenten dan ook nieuwe e-diensten die zijn gebaseerd op de belevingswereld van burgers, bedrijven en instellingen. iBurgerzaken beschikt daardoor nu over een uniek aanbod van 29 gebruiksvriendelijke e-diensten. De 74 onderliggende processen zijn stuk voor stuk omarmd door alle gebruikers bewijst het gemiddelde selfservicepercentage van 79%. Niet gek want hiermee maakt een gemeente direct een slag in haar (digitale) dienstverlening en dus klanttevredenheid! Bovendien zorgen deze e-diensten binnen de gemeente voor een flinke werkdrukvermindering.

Selfservice-tm-2022.png

Automatische verwerking door 11 groene processen

De focus op ‘maximale geautomatiseerde afhandeling’ zorgt voor een nog grotere werkdrukvermindering en vooral ook medewerkerstevredenheid. Daarom zijn met onze kwartiermakergemeenten ook 11 groene processen toegevoegd binnen iBurgerzaken.

Wat dat betekent? Bij 11 processen kan een gemeente ervoor kiezen om de aangiftes/aanvragen zonder tussenkomst van een medewerker te verwerken in de BRP. Deze processen verlopen dan van begin tot eind volledig geautomatiseerd. Dus van aanvraag door burger, bedrijf of instelling of van melding van de BAG-beheerder tot verwerking in de BRP!

Groen-tm-2022.png


Ga jij ook voor de benchmark, tenzij?

De oplettende kijker heeft in de afbeeldingen de nieuwe benchmark voor elke e-dienst en elk groen proces al zien staan. Onderstaand de opsomming. Deze cijfers staan vanaf nu ook in ons Samen Verder dashboard wat we periodiek met elke gemeente bespreken. Natuurlijk helpen we je graag om ook de nieuwe benchmark te halen, tenzij. Dat kan bijvoorbeeld binnen Samen Verder of meer specifiek met iGroenPlus.

Benchmark e-diensten

• iHuwelijk: 96%
• iGeboorte: 93%
• iOverlijden: 97%
• iVerblijf & Adres: 85%
• iRijbewijzen: 43%
• iReisdocumenten: 52%
• iVerkiezing: 72%
• iVerzoek: 74%

Benchmark groene processen

• Groene verhuizing: 75%
• Groene vermissing: 88%
• Groene toestemming: 100%
• Groen naamgebruik: 100%
• Groene geheimhouding: 100%
• iVerblijfsobject Extra: 69%

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)