Direct naar de content
icon search white
7 mei 2018 - Blogs

Meerjarenplan of meerjarenbeweging?

Focus op digitale dienstverlening, technologische disruptie, veranderende klantbehoeften en herindelingen: de omstandigheden waarin je als gemeente opereert veranderen sneller dan ooit. Daardoor is het als gemeente noodzakelijk om altijd het reactievermogen te hebben om op nieuwe ontwikkelingen in te springen. Eén ding was voor ons al snel duidelijk: het traditionele strategische meerjarenplan is niet langer houdbaar. Hoe kun je als gemeente wél proactief reageren?

Plannen is moeilijk, ook als je het al heel lang doet

De aanpak die wij bedachten begint ook met missie, visie & ambitie en een strategische roadmap: De visie en ambitie van de gemeente zijn de stip op de horizon. Met onze aanpak ontstaat een meerjarenplan van ons samen, per gemeente. We schetsen de algemene kaders en de mogelijkheden. Daarvoor gebruiken we de roadmap iBurgerzaken en de huidige situatie van de gemeente: welke apps gebruik je al en wat zijn de selfservicepercentages? De gemeente vult zelf het plan verder in met in het achterhoofd haar missie, visie & ambitie.

Met een actief luisterende houding helpen we de gemeente passende keuzes te maken. Zo ontstaat een meerjarenplan wat niet door ons is opgelegd, maar echt past bij de gemeente. Of is het beter om van een meerjarenbeweging te spreken? Immers, een plan met vastomlijnde doelen in een tijd waarin de samenleving om ons heen snel verandert, heeft een té korte houdbaarheid. En juist daar willen we vanaf.

Een wendbare organisatie die tijdig haar strategische koers weet bij te stellen

Hoe dan ook, zo ontstaat iets wat eenvoudig aan te passen is als daar behoefte aan zou zijn. En daarover gaan we meerdere keren per jaar met elkaar in gesprek. Want deze oefening deden we niet alleen op het NVVB-congres. Deze oefening doen we ook tijdens de regio-overleggen van de GebruikersVereniging. En hierop pakken we door in individuele gesprekken bij gemeenten. Daarvoor hebben we iets heel moois ontwikkeld, al zeggen we het zelf.

En dat blijkt ook uit de gesprekken. Waar steeds weer verschillende hoofdthema’s zichtbaar worden: selfservice, identiteit, beveiliging en procesoptimalisatie. Deze thema’s zullen bij het samenstellen van de meerjarenbeweging voor elke gemeente en in onze communicatie nog veel aandacht krijgen.

Meerjarenplan-Hellevoetsluis.jpg

Deze blog is gepubliceerd als voorwoord in de digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken. De rest van de nieuwsbrief lees je hier.

Deel via:

‘Via tevreden klanten naar tevreden burgers en bedrijven over de gemeentelijke dienstverlening.’

Tjerk Venrooy, Directeur Publiekszaken
Tjerk Venrooy

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7176