Direct naar de content
icon search white
27 september 2019 - Blogs

Kennis is macht, kennisdeling is kracht

Kennisdeling: iedereen wil het en toch lukt het maar weinig bedrijven om het écht tot stand te brengen. Extra bijzonder als je je realiseert dat samen organiseren van kennisdeling al zo oud is als de mens zelf. Denk bijvoorbeeld maar eens terug aan samen rond een kampvuur zitten en verhalen vertellen. In dit jubileumjaar delen we tientallen ‘iBurgerzaken best practices’ van de afgelopen 5 jaar. Waarom? We willen samen burgers, bedrijven, instellingen én medewerkers bij gemeenten in hun kracht zetten en daarmee de gemeentelijke dienstverlening verder verbeteren.

Best practices op onze website

Om voorop te blijven lopen en juist te profiteren van verandering, moeten zowel organisaties als individuen kennis met elkaar delen. Om veranderingen op allerlei gebieden te versnellen: in technologie, bedrijfsleven, samenleving etc.

Vandaag de dag zijn er – in het werk – ontelbare manieren om kennis te delen en regelmatig speelt technologie daarbij een rol. Ook wij kiezen ervoor om technologie hierin een rol te geven; deze maand nog zetten we onze website in om tientallen iBurgerzaken best practices te delen. Bijkomend voordeel? We kunnen blijven aanvullen, dus vergeet niet om jouw best practices met me te delen!

Elkaar ontmoeten, inspireren en motiveren

Hopelijk wordt kennisdeling door het op een presenteerblaadje aan te reiken vanzelfsprekend? De best practices die we gaan publiceren bevatten stuk voor stuk waardevolle informatie waar je van kunt profiteren. Door deze te lezen en met elkaar te bespreken ga je zeker stappen zetten die de gemeentelijke dienstverlening verder verbeteren.

Een 2-tal boodschappen die we vooraf meegeven: [1] Het is belangrijk dat je kennisdeling een integraal onderdeel maakt van de werkpatronen en de inhoud van het werk. En dat lukt het beste als iedereen zich bewust is wat het belang of voordeel van zo’n best practice (lees verandering) is. Zowel voor hem persoonlijk als in relatie tot de organisatie- of teamdoelen.

En [2] wees gewaarschuwd want veel best practices bevatten ook kennis waaraan persoonlijke ervaringen en vaardigheden zijn verbonden; impliciete kennis. Deze veranderingen in een andere omgeving, bij een andere gemeente tot stand brengen vraagt om voldoende tijd krijgen alsook nemen. Ook vereist het een setting waarbij elkaar inspireren en motiveren centraal staan. En dat betekent elkaar ontmoeten; in ieder geval het eigen (burgerzaken)team en wellicht ook de kennisgevers. Want juist in die wisselwerking zit de kracht van kennisdeling.

Kom ook persoonlijk kennis halen!

De praktijkervaringen uit eerste hand horen en hierover direct vragen kunnen stellen aan de kennisdelers is wellicht nog waardevoller? Vandaar het advies om ook zeker naar #LSG19 en/of #GPSC19 te komen. Samenwerken en kennis delen leidt tot de mooiste resultaten; kennisdeling is kracht!

P.S. Realiseer je dat iedereen, elke (burgerzaken)medewerker kennis heeft. Kennis die hij tijdens zijn opleiding, carrière, dagelijks werk en ervaringen opbouwde. Kennis die hij bovendien iedere dag weer aanvult. Weet echter ook dat kennis een zekere houdbaarheid heeft; ontwikkelingen, gedachten en toepassingen veranderen immers na verloop van tijd. En daarom moet je ook altijd buiten de eigen muren blijven kijken. Des temeer reden om met een team naar #LSG19 en/of #GPSC19 te komen; manager en (senior) medewerkers en/of applicatiebeheerders.

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Customer Care manager
Sanne van der Zanden (2019)

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267