Direct naar de content
icon search white
8 maart 2016 - Blogs

Het IKEA-effect

Wat heeft uw voorkeur; een kast kopen en simpelweg thuis laten bezorgen of een kast kopen en deze zelf in elkaar zetten om te kunnen gebruiken? Recent las ik dat men het laatste, het IKEA-effect, veelal hoger waardeert. Dan zou er sprake zijn van een hechtere band. Natuurlijk trek ik dan in twijfel in hoeverre je een band kunt hebben met een kast…maar een band met software daar geloof ik wel in!

Elke werkdag gebruik je/gebruikt jouw team namelijk opnieuw diezelfde software om werkzaamheden te verrichten, om de klant tot dienst te zijn. En dat die band sterker is als je daadwerkelijk betrokken bent bij de ontwikkeling en de implementatie van deze software, daar geloof ik wél in.

Billy.jpeg 

Betrokkenheid

Afhankelijk van je functie ben je wel of niet betrokken bij te maken keuzes op softwaregebied. Je hebt echter altijd het recht om te begrijpen waarom bepaalde stappen zijn gezet. En als je écht betrokken bent, heb je ook echt invloed op de software die je dagelijks gebruikt: bij de ontwikkeling als kwartiermaker of door (markt)signalen af te geven die resulteren in nieuwe functionaliteit.

Betrokkenheid is namelijk een zeer belangrijke eigenschap, op vele manieren zichtbaar en invulbaar. Een aantal vragen om eens over na te denken:

  • Maak jij van jezelf een probleemeigenaar of een doeleigenaar?
  • Neem jij genoegen met een simpele uitleg of zorg je dat je écht weet waarom?
  • Neem jij initiatieven en/of zet jij aan tot initiatieven binnen je team?
  • Durf jij fouten te maken en/of geef jij daar de ruimte voor binnen je team?

Kwartiermakers

Zelf ben ik enorm trots op de betrokkenheid van onze kwartiermakers: Al geruime tijd staan 25 gemeenten klaar voor iBurgerzaken. Bij de ontwikkeling, tijdens de implementatie en ook daarna, als ambassadeur. En nu staan er ook gemeenten op rondom de totstandkoming van onze nieuwe iForms.

Klasse werk leveren de vooruitgeschoven pionnen van deze gemeenten. Stuk voor stuk doen zij hun naam ´kwartiermaker´ echt eer aan. Voor wie het niet weet, dit is van oorsprong een militaire term voor troepen die vooruit worden gestuurd om voorbereidingen te treffen voordat de rest van de militairen arriveren. Regelmatig hoor ik dat ze weer de stoute schoenen aantrekken en buiten de lijntjes kleuren, heerlijk!

Co-creatie

Deze ambtenaren tonen daadwerkelijk betrokkenheid. Zij gebruiken hun vakkennis om onze Burgerzaken apps of webformulieren beter te maken. Niet alleen voor zichzelf, maar voor alle gemeenten in Nederland. Door gelijkwaardigheid, wederkerigheid, openheid en vertrouwen hebben zij immers invloed op het (ontwikkel)proces en het resultaat ervan.

Voor ons als PinkRoccade Local Government voldoende reden om te investeren in deze teams. In de vooruitgeschoven pionnen (veelal degenen van de werkvloer), maar ook in hun leidinggevenden die het mogelijk maken dat zij tijd en energie, maar vooral ook kennis mogen stoppen in deze software. Voor ons is het belangrijk dat ze elkaar kennen – en dan bij voorkeur net even wat meer dan sec zakelijk – en weten te vinden. Alleen dan kunnen we gezamenlijk een roadmap vormgeven en bijvoorbeeld gehoor geven aan de roep om een community, de iCommunity.

Of het IKEA-effect op onze kwartiermakers van toepassing is, heb ik ze eigenlijk nooit gevraagd. In ieder geval zijn het ambassadeurs, die ons indirect helpen om mijn goede voornemen ‘meer mensen informeren over de ICT-ontwikkelingen binnen de publieke dienstverlening’ uit te dragen. Hoe dan ook, het zou mij niet verbazen als ze mij - naar aanleiding van deze blog - het antwoord op die vraag binnenkort geven.

 

Deze blog is gepubliceerd als voorwoord in de digitale nieuwsbrief van de businessunit Publiekszaken. De rest van de nieuwsbrief leest u hier.

Deel via: