Direct naar de content
icon search white
16 december 2019 - Blogs

Efficiënt werken met de Toolkit Informatievoorziening

Met de Toolkit Informatievoorziening zijn de mogelijkheden oneindig. Databronnen die jouw gemeente wil gebruiken voeg je gemakkelijk toe aan CIR, COO en iNzicht. Ook transformeer of combineer je gegevens met data uit andere bronnen. Gebruikers hebben hierdoor altijd actuele informatie tot hun beschikking. En kunnen deze alleen benaderen als daarvoor autorisatie is verleend. Dus geen rondslingerende mails en Excel bestanden.

Door de vele mogelijkheden kan werken met de Toolkit Informatievoorziening soms lastig of tijdrovend zijn. Wil je zo efficiënt mogelijk werken? Hieronder lees je een aantal tips & tricks!

1. Gebruik metadata
Zorg dat je alle connecties die je vaker gebruikt (denk aan MKS, LDF etc.) via metadata importeert. Je hoeft de connectie dan maar één keer aan te maken. Deze connectie kun je gemakkelijk vaker gebruiken. Mochten de connectiegegevens ooit veranderen (door bijvoorbeeld een databasemigratie of wachtwoordwijziging), dan kan je metadata updaten. Na het updaten van metadata geeft Talend je de optie om de wijzigingen in één keer door te voeren naar al je jobs. Zo voorkom je dat je handmatig alles moet aanpassen. Onthoud wel dat je na een update van metadata alle ingeplande jobs die deze connectie gebruikt opnieuw moet ‘builden’.

2. Houd de naam van je job overal gelijk
Als je een job gaat inplannen, dan kan je de job op 4 verschillende plaatsen een naam geven. In Talend zelf, in de tabel die je aanmaakt, lokaal na het bouwen van de job en de taak in de task scheduler. Zorg er altijd voor dat deze 4 namen gelijk zijn. Zo houd je overzicht over je jobs, zelfs als je veel met de Toolkit Informatievoorziening werkt.

3. Sla alle jobs op dezelfde locatie op
Meerdere Toolkit gebruikers kan resulteren in meerdere locaties voor Toolkit jobs. Spreek voor het opslaan van jobs een locatie af waar iedere gebruiker bij kan. Zo voorkom je dat jobs dubbel worden gemaakt of dat jobs kwijt raken. Ook kun je alle jobs vanuit die locatie inplannen. Op deze manier houd je een goed overzicht van welke jobs er allemaal gebruikt worden.

4. Installeer de Toolkit op een aparte server
Om de werking van de Toolkit te optimaliseren, installeren we deze het liefst op een dedicated server. Buiten de snellere en betere performance van de Toolkit, heeft dit ook voordelen voor de veiligheid. In het verleden stond de Toolkit vaak op de Makelaarsuite server geïnstalleerd. Dat betekende dat Toolkit gebruikers moeten inloggen op de Makelaarsuite server, waar ook alle Makelaarsuite processen draaien. Omdat de Toolkit nu ook veel vaker gebruikt wordt door andere gebruikers dan (technische) Makelaarsuite beheerders, is het goed om dit apart te houden.

5. Werk zo veel mogelijk met SQL
Om de snelheid van een job te optimaliseren, kan je het beste zo veel mogelijk van je gewenste selectie in SQL maken. Je kan bijvoorbeeld beter een WHERE statement in de query toevoegen dan een tFilterRow component gebruiken. Als je dit niet doet, moet eerst alle data opgevraagd worden en daarna nog getest worden op de filter. Als je met een WHERE statement werkt filter je de overbodige data er meteen al uit.

6. Verversdatum
Om gemakkelijk bij te kunnen houden of je eigen toegevoegde data actueel is, kan je een verversdatum aan je output toevoegen. Dit doe je met de expressie TalendDate.getCurrentDate(). Gebruik een tMap component om deze expressie toe te voegen in je output. Hiermee schrijft Talend in een nieuwe kolom weg, met daarin de datum van wegschrijven. Je kan met de iNzicht editor gemakkelijk in één tegel de meest recente verversdatums tonen. Dit doe je door één tabel toe te voegen, waarin je per eigen gemaakte databasetabel de maximale verversdatum bevraagt. Bijvoorbeeld: SELECT MAX(verversdatum) FROM ldf.tk_voorbeeld.

7. Wegschrijven met prefix tk_
PinkRoccade gebruikt standaard altijd een prefix voor tabellen die worden weggeschreven in het LDF schema. Denk aan anl_ voor Makelaarsuite tabellen, sd_ voor iNzicht Sociaal Domein tabellen en ibz_ voor iRapportage tabellen. Je kan zo gemakkelijk terug vinden wat de bron van een tabel is en bij welke module deze hoort. Om alle Toolkit tabellen bij elkaar te houden, kan je hier ook een prefix voor gebruiken. Zet bijvoorbeeld voor iedere tabelnaam tk_. Zo voorkom je ook dat je bestaande tabellen overschrijft.

8. Brede tabellen, later nog filteren
Probeer bij het wegschrijven van tabellen altijd na te denken over eventuele toekomstige uitbereidingen die je nodig hebt. Neem bijvoorbeeld een overzicht voor leegstand onder VBO’s met een woonfunctie. Wellicht dat je in de toekomst ook leegstand onder VBO’s met een ander gebruiksdoel wilt zien. Dan is het handig dat je in de output van je job niet alleen VBO’s met een woonfunctie meeneemt, maar ook met andere gebruiksdoelen. Je kan dan later met de iNzicht editor filteren op het gebruiksdoel die je op dat moment nodig hebt. Zo voorkom je dat je dubbel werk moet doen.

9. Gebruik voor geometrie de tabel vbo_geometry
In release 5.1.2 van CIR/COO is een nieuwe tabel toegevoegd aan het ldf schema: vbo_geometry. Als je zelf een VBO overzicht hebt gemaakt en daar nu ook de geometrie van stand- en ligplaatsen aan wilt toevoegen, gebruik dan deze tabel. Deze tabel bevat de technische sleutel (vbodbskey), x- en y-coördinaat (van de puntgeometrie of de centroïd van de vlakgeometrie van het verblijfsobject) en de geometrie zelf (spatial kolom). Deze laatste kolom kan je gebruiken als geometrie voor CIR.

Neem gerust contact met mij op
Heb je vragen over een van deze best practices? Of heb je interesse in de Toolkit Informatievoorziening? Ik help je graag! Je kan me bereiken op: 06 46 70 60 92 of via joyce.martens@pinkroccade.nl.

Vriendelijke groet,

- Joyce Martens, Consultant Informatievoorziening -

Deel via:

‘Samen zetten we gegevens om in informatie’

Joyce Martens, Consultant Informatievoorziening
Joyce Marten.png

Ik help je graag verder

06 467 060 92