Direct naar de content
icon search white
Gemeente Veere

Met OPENsdg blijft gemeente Veere in de kopgroep van digitale dienstverlening

26 augustus 2025
Istockphoto 1167522687 170667A
Uitdaging Veere wilde als kleine gemeente meedraaien in de kopgroep en voldoen aan Europese wetgeving, maar had nog te maken met tijdrovende, foutgevoelige processen.
Oplossing Met OPENsdg verlopen aanvragen volledig digitaal en geïntegreerd in de systemen, voorbereid in nauwe samenwerking met PinkRoccade en andere gemeenten.
Resultaat Met OPENsdg verlopen aanvragen volledig digitaal en geïntegreerd in de systemen, voorbereid in nauwe samenwerking met PinkRoccade en andere gemeenten.

Gemeente Veere wil haar inwoners en ondernemers niet achterlaten in het digitale tijdperk. Hoewel het geen grote gemeente is, heeft gemeente Veere een duidelijke visie: de inwoner en ondernemer centraal stellen. Met de implementatie van OPENsdg, een van de nieuwste innovaties binnen OPENburgerzaken, zet de gemeente opnieuw een cruciale stap richting efficiëntere processen én naleving van Europese wet- en regelgeving.

Cor de Rijke, strategisch adviseur informatiebeleid en dienstverlening bij gemeente Veere

‘We hoeven niet altijd de eerste te zijn, maar we willen ook zeker niet achterlopen. OPENsdg helpt ons om op niveau te blijven.’

Meer dan alleen digitaliseren

Uitdaging

Gemeente Veere kampte met handmatige processen zoals aanvullende formulieren en e-mailverkeer die foutgevoelig en inefficiënt waren. Tegelijkertijd staan landelijke en Europese ontwikkelingen, zoals de Digital Decade, steeds meer in het vizier. Gemeente Veere wilde daar niet achteraan lopen, maar meedraaien in de kopgroep. Open standaarden als Common Ground en collectieve inkoop waren daarvoor belangrijke uitgangspunten.

OPENsdg als logische stap

Oplossing

De keuze voor OPENsdg was een bewuste vervolgstap. Waar eerdere innovaties zoals de Haal Centraal API’s al structureel werk verzetten, biedt OPENsdg een volledige, geïntegreerde digitale keten. Het voorbereidingstraject richting implementatie was intensief maar waardevol.

Gemeente Veere vervult hierbij bovendien de rol van kwartiermaker. Samen met PinkRoccade en andere gemeenten als Amsterdam, Kerkrade en Heerlen leverden zij praktijkinput, testten de werking en dachten actief mee over verbeteringen. Hun flexibiliteit als kleine gemeente maakte snelle feedback mogelijk, terwijl grotere gemeenten juist hun ervaring en schaal meebrachten. Zo ontstond een oplossing die breed toepasbaar is en waar zowel grote als kleine gemeenten van profiteren.

Cor de Rijke

‘De sessies met andere gemeenten gaven ons goede inzichten en huiswerk. Daardoor waren we echt goed voorbereid op de livegang van OPENsdg.’

Wat is OPENsdg?
OPENsdg is de oplossing waarmee gemeenten direct voldoen aan de Europese Single Digital Gateway-verordening (Annex 2) voor burgerzaken. Deze verordening stelt dat EU-burgers en ondernemers eenvoudig toegang moeten krijgen tot digitale overheidsdiensten, zoals het aanvragen van een BRP-uittreksel, geboorteakte of emigratieaangifte. OPENsdg biedt Engelstalige formulieren via een hoogwaardige integratie met iBurgerzaken, inclusief opties voor internationale betaling (creditcard) en inloggen via eIDAS (ook zonder BSN).

 

Wat het oplevert voor inwoners en medewerkers

Resultaten

De meerwaarde van OPENsdg wordt nu al voelbaar in de manier van werken:

  • Inwoners ervaren snellere, betrouwbaardere digitale dienstverlening;
  • Medewerkers krijgen minder handmatig werk en meer ruimte voor persoonlijk contact;
  • De organisatie voldoet beter aan wet- en regelgeving, terwijl de dienstverlening blijft passen bij de visie.

Daarnaast had gemeente Veere al eerder successen geboekt met interne verbeteringen, waardoor ze weer in de kopgroep van selfservicepercentages terechtkwam. Zie het artikel: Gemeente Veere: terug in de kopgroep met de juiste basis, voor de onderbouwing van die solide fundering, waarop OPENsdg nu voortbouwt.

Advies aan andere gemeenten

Afsluiting

Cor sluit af met 3 aanbevelingen:

  1. Zorg dat je informatiesystemen en beveiliging op orde blijven;
  2. Houd vast aan een duidelijke visie op dienstverlening;
  3. Investeer in samenwerking en relaties.

Veere ziet nog volop mogelijkheden om verder te ontwikkelen. Denk aan omnichannel dienstverlening, waarbij inwoners via elk kanaal hetzelfde geholpen worden en een persoonlijke digitale omgeving. Ook kijkt de gemeente vooruit naar nieuwe modules zoals iPortaal.

Ook aan de slag?
Wil je als gemeente ook profiteren van deze oplossing en een cruciale stap zetten richting efficiëntere processen én naleving van Europese wet- en regelgeving? Neem dan gerust contact met ons op via Aniek.deVet@PinkRoccade.nl en kom meer te weten over OPENsdg en/of OPENburgerzaken in het algemeen.

Deel via:

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Wij maken burgerzaken OPEN.’

Aniek de Vet, Productowner OPENburgerzaken
Aniek de Vet - PinkRoccade Samenlevingszaken