Direct naar de content
icon search white

Maak een burgerportaal beschikbaar (app)

Burgerportaal.jpg
thema icon
thema Regie op gegevens
App MijnIk
#4

Maak een burgerportaal beschikbaar (app)

De overheid verzamelt en gebruikt voor al haar taken veel persoonlijke gegevens van burgers en bedrijven, bijvoorbeeld adres, leeftijd en inkomen. Ze zorgt dat die gegevens correct en actueel zijn, dat deze veilig worden opgeslagen en dat deze efficiënt worden gebruikt en bovendien alleen waar dat mag. Burgers en bedrijven hebben tegelijkertijd steeds meer de behoefte aan regie op gegevens: zelf je eigen (persoonlijke) gegevens beheren, organiseren en delen met organisaties buiten de overheid, zoals een zorgverlener, woningcorporatie of schuldhulpverlener.

Maak een Burgerportaal beschikbaar (app)

Binnen de dienstverlening van de overheid staat de burger centraal en wordt hij of zij maximaal geholpen in zijn leefomgeving. In het mobiele tijdperk waarin we leven zien we dat steeds meer burgers ook via de mobiele telefoon zaken met de gemeente regelen. Hoe fijn zou het zijn als er een app is van de gemeente waar de burger al haar zaken gemakkelijk in kan regelen én in kan terugzien?
In onze droom heeft de burger een eigen Burgerportaal, dat altijd en overal beschikbaar is. Via een smartphone wordt 95% van de dienstverleningsvragen gedaan; online of via een videoconferentie, waarbij vaststelling van de identiteit verloopt via het Burgerportaal. Daarbij worden de locatie, de gezichtsscan en de scan van het identiteitsbewijs via de mobiele telefoon automatisch vastgesteld. Zo hebben burgers alle informatie van de (lokale) overheid samen op één plek, in één app; wel zo fijn!

Deze innovatie in de praktijk

De eerste versie van MijnIk bieden we aan in de App Store en Play Store. Samen met kwartiermakers ontwikkelen we deze app verder en bieden we API’s (Common Ground) om iBurgerzaken aan te laten sluiten op dit soort ontwikkelingen.

MijnIk kent meerdere functies:

  • MijnDienstverlening: via spraak, chat of het burgerportaal je overheidsdiensten afnemen;
  • MijnGegevens: aangiftes doen met volledige controle over jouw gegevens;
  • MijnIdentiteit: de vrijheid om zelf te bepalen hoe de authenticatie plaatsvindt;
  • MijnOmgeving: betrek de burger bij ontwikkelingen in zijn directe omgeving;
  • MijnMening: laat als burger regelmatig je stem horen!
Josien Olthuis, Adviseur KCC bij gemeente Apeldoorn

‘Ideaal gezien is dit portaal een plek waar gegevens en documenten gedeeld kunnen worden - 2 richtingen op – door burger en gemeente. Wanneer bijvoorbeeld een melding huwelijk online is gedaan en de getuigen moeten worden gewijzigd, dan zou het mooi zijn als het bruidspaar zelf kan inloggen in het portaal, daar zijn zaak opent en de getuigen wijzigt. De gemeente krijgt hier dan bericht van en kan dit al dan niet goedkeuren.’

Voor de flyer van MijnIk, klik hier

OPENburgerzaken pijlers

  • Dienstverlening
  • Ketenpartners
  • Digitale identiteit

Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie

Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!

Deel via:

Waarom dit werkt

De dienstverlening wordt beter, sneller en persoonlijker dankzij regie op gegevens. Door het vrije verkeer van persoonlijke gegevens goed te regelen, op een manier die het vertrouwen van mensen in de samenleving (en de overheid) vergroot en beschermt. Mensen moeten (persoonlijke) data kunnen gebruiken om hun leven, werk of bedrijf te organiseren, terwijl belangrijke waarden als veiligheid en privacy geborgd zijn. Door mensen ook digitaal centraal te zetten, zorgen we voor maatwerk in dienstverlening, over de grenzen van publiek en privaat heen.

‘Samen met klanten verantwoordelijk voor nieuwe innovaties!’

Dylan Kusters, Innovatiemanager
PinkRoccade_210831_3857_AS - Copy.png