Direct naar de content
icon search white

Gebruik de API BRK Bevragen

shutterstock_1552131377.jpg
thema icon
thema Datagedreven sturing
App Haal centraal
#20

Gebruik de API BRK Bevragen

Als manager wil je maximale controle hebben over je organisatie, medewerkers en toekomst. Je wilt op het juiste moment de juiste beslissingen kunnen nemen en tijdig kunnen sturen en bijsturen. Dat vraagt om inzicht in de actuele prestaties, cijfers en vooruitzichten. Ongeacht tijdstip en locatie en altijd aangepast aan de actualiteit en de laatste ontwikkelingen binnen je gemeente.

Gebruik de API BRK Bevragen

De eerste API die vanuit Haal Centraal werd opgeleverd is BRK Bevragen. Hiermee kan een afnemer gegevens in de Basisregistratie Kadaster (BRK) zoeken en raadplegen. Zo kunnen gemeenten, belastingsamenwerkingen en waterschappen actuele informatie uit de BRK over objecten opvragen. Denk aan kadastraal onroerende zaken, zakelijk gerechtigden en natuurlijk- en niet-natuurlijke personen. Daardoor kunnen gemeenten voor hun processen gegevens uit de landelijke basisregistraties van de overheid gebruiken, zonder deze in hun eigen processystemen op te slaan.

Deze innovatie in de praktijk

Door BRK bevragen te gebruiken in iBurgerzaken weet je wie de eigenaar is van een woning. Dat is handig om te weten bij een verhuizing. Door bij het ophalen van het nieuwe adres ook direct de eigenaar van de woning op te vragen controleer je of men geen fraude pleegt met de verhuizing. Een voorbeeld is dat iemand zegt eigenaar te worden van een woning terwijl op de dag van de verhuizing blijkt dat er een andere eigenaar is. Dit is een trigger voor de gemeente om hier iets mee te doen. Een extra risicoprofiel voorkomt natuurlijk de ‘Groene verhuizing’ als de eigenaar van de woning niet klopt.

Henk Hermsen, informatiearchitect bij gemeente Venlo

‘Datagedreven werken én denken vinden wij belangrijk. Deze innovatie zorgt ervoor dat we meer met data kunnen doen. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid van niet alleen gemeente maar ook leverancier. De open architectuur spreekt mij hierin erg aan.’

OPENburgerzaken pijlers

  • Dienstverlening

Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie

Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!

Deel via:

Waarom dit werkt

Een datagedreven gemeente maakt goed gebruik van beschikbare data om (beleids)keuzes te onderbouwen, om de effecten te volgen en om dat ook doelmatig te doen. Inzicht in de actuele prestaties, cijfers en vooruitzichten maakt het mogelijk tijdig bij te sturen wanneer noodzakelijk. Alles in het teken van publieke meerwaarde, de beste dienstverlening aan burgers.

‘Samen met klanten verantwoordelijk voor nieuwe innovaties!’

Dylan Kusters, Innovatiemanager
PinkRoccade_210831_3857_AS - Copy.png