Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.


thema
Procesoptimalisatie
App
iVerblijfsobject
#149
Heb lef: Automatische verwerking (in de BRP)
iBurgerzaken verwerkt processen waar mogelijk automatisch. De ingevoerde procesgegevens worden zonder tussenkomst van een ambtenaar verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Het traditionele proces voor het verwerken van aangiftes is vaak tijdrovend en verloopt gecompliceerd. Dit kan efficiënter en dus goedkoper. Deze geautomatiseerde verwerking vindt plaats in verschillende processen in iBurgerzaken. Uiteraard pas vanaf het moment dat de gemeente hier klaar voor is en deze procesconfiguratie ‘aanzet’.
Verwerk BAG-mutaties automatisch
Dankzij iVerblijfsobject Extra en de koppeling met Digilevering worden BAG-berichten waar mogelijk automatisch overgenomen op de persoonslijst (PL) van inwoners; een groen proces. Denk hierbij aan het wijzigen van een straatnaam, het ontstaan van een nieuw adres, een samenvoeging van adressen etc.
Bekijk hieronder de korte video over de werking van iVerblijfsobject (Extra). Een heldere toelichting door Roxane Bansema werkzaam bij kwartiermakergemeente Groningen:
Gemeente Groningen
Kwartiermaker aan het woord
iVerblijfsobject (Extra) is ontwikkeld in samenwerking met onder andere kwartiermakergemeente Groningen.
Roxane Bansema, beleidsadviseur Burgerzaken bij gemeente Groningen‘Met de oude werkwijze (pandenadministratie in Cipers) liepen we tegen een hoop verbeterpunten aan. Vooral omdat het om veel handmatige handelingen ging waardoor de kans op fouten toeneemt. Ook misten we de samenhang in de handelingen. Daarom zijn wij als kwartiermakers op zoek gegaan naar een oplossing die past bij dit doel: de ambtenaar maximaal ontlasten door wijzigingen in de BAG geautomatiseerd door te voeren in de PL’en van inwoners, via iBurgerzaken”. Wat ons betreft paste daar de oplossing van Logius: Digilevering het beste bij.’
Waarom dit werkt
Eenmaal in gebruik zijn alle betrokkenen enthousiast over de resultaten: Door het automatiseren van processen kan hetzelfde werk vaak door minder personen en in minder tijd worden uitgevoerd. Bovendien is de BRP sneller bijgewerkt en dat verbetert de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager
