Direct naar de content
icon search white

Toegankelijkheid website belangrijk voor selfservice

pexels-terje-sollie-336948.jpg
thema icon
thema Selfservice
App iBurgerzaken
#175

Maak je website toegankelijker, ook voor mobiel

Als gemeente wil je er uiteraard voor zorgen dat je inwoners een positieve gebruikservaring hebben, zowel op desktop als op mobiel als het gaat om je online dienstverlening. Deze ervaring zorgt ervoor dat het systeem dat in gebruik is zo optimaal mogelijk ingezet wordt, vanuit welk kanaal je ook binnenkomt op de website. Dit kost tijd en zorg en met aandacht voor de juiste onderdelen ben je gegarandeerd van een succesvolle verbetering voor het gebruik van de website en e-diensten van jouw gemeente.

Werk aan een gebruiksvriendelijke website

Gemeente Goes heeft haar website in samenwerking met de GR de Bevelanden op de schop genomen. Zij hebben elkaars inzichten en ervaringen gedeeld om te komen tot het gewenste resultaat.

Rutger den Toom, Beleidsadviseur Dienstverlening bij gemeente Goes

‘Juist een goede gebruikerservaring op mobiel is voor ons heel belangrijk bij online dienstverlening. Wij hebben daarom een een nieuw CMS uitgerold en de website met alle koppelingen compleet vernieuwd. Wij hebben veel tijd en energie gestoken in het toegankelijk maken van informatie en het wegwerken van grote PDF-bestanden. PDF's hebben namelijk negatieve invloed op de mobiele gebruikerservaring. We hebben daarom de ruim 700 PDF's teruggebracht naar een stuk of 15. De e-formulieren van iBurgerzaken zijn daarvoor in de plaats gekomen.’

Tips bij het upgraden of vernieuwen van je website voor de gemeente

  • Gebruik elkaars ervaringen, zoek samenwerking met andere gemeenten.
  • Interne medewerking bereik je door draagvlak te creëren. Zorg er daarom voor dat de voordelen sterk onderbouwd zijn om het samen te kunnen doen.
  • Houd rekening met een ander gebruik op desktop dan op mobiel. Een tool om dit te meten op je oude website kan uitkomst bieden.
  • Bekijk hoe je wilt bouwen om het beste aan te sluiten op de behoeften van de inwoners. Zoek-georiënteerd of vanuit thema’s en/of onderwerpen. Met andere woorden: plaatsen we een zoekbalk centraal in de website en doen we dit op zowel mobiel als desktop?
  • Maak weinig lagen in je website, zodat de informatie nooit ver weg gestopt is.
  • Teksten houd je zo bondig mogelijk. Er zijn ook mensen die snel tot actie willen overgaan, dus zet je CTA-knoppen (call to action) goed zichtbaar en bovenin.
  • Verklein de afbeeldingen op je website, grote bestanden vertragen het laden van de website.
  • Opmaak is belangrijk, het gebruiksgemak en de dienstverlening nog belangrijker.
Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)