Direct naar de content
icon search white

Selfservice biedt ook voordelen voor medewerkers

Selfservice - jongeman tablet
thema icon
thema Selfservice
App iVerkiezing
#120

Maak online aanvragen en aanmelden mogelijk

Vanaf de eerste voorbereidingen tot en met de dag van de verkiezing zelf omen veel dingen kijken. Denk hierbij aan het selecteren van de kiesgerechtigden, het indelen van de stemdistricten, het aanmaken van het kiesbestand en het muteren van de stempassen. Maar ook de hele organisatie rondom de stembureaus en de leden. Gemeenten hebben hierin een belangrijke verantwoordelijkheid, aangezien zij ervoor moeten zorgen dat alles op de verkiezingsdag vlekkeloos verloopt. Voldoende reden om het proces te digitaliseren voor zover dat kan binnen de huidige wet- en regelgeving. Wees helder over het digitale proces, de (vervolg)procedure en het tijdspad. Dan overziet de gebruiker het traject en weet hij wat hij kan verwachten.

Selfservice biedt ook voordelen voor medewerkers

Jaap Dam, coördinator Publiekszaken bij bestuursdienst Ommen-Hardenberg

‘De selfservice-mogelijkheid binnen iVerkiezing werd ook door m’n collega’s als erg positief ervaren; geen papieren en kopieën van legitimatiebewijzen meer. De aanvraag voor een vervangende stempas, kiezerspas of volmacht staat 'gewoon' in de werkvoorraad bij nieuwe taken.’

Cijfers verkiezingen 2019

  • Hardenberg 117 aanvragen, 23% selfservice
  • Ommen 76 aanvragen, 26% selfservice
Deel via:

Waarom het werkt

Met het toevoegen van selfservice bereik je niet alleen medewerkers- maar ook burgergemak. Door het automatiseren van processen kan hetzelfde werk vaak door minder personen en in minder tijd worden uitgevoerd. Daarnaast is het voor de burger belangrijk de voordelen te benoemen van het digitale kanaal zoals overzicht en regie op eigen gegevens. Zo verstek je de motivatie.

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Product Manager
Sanne van der Zanden (2019)