Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.


thema
Aansturing
App
iBurgerzaken
#57
Trek je op aan anderen
Waar sta je op het gebied van (digitale) dienstverlening? De informatie in de verschillende dashboards geven je inzicht. En gebruik je om jouw gemeentelijke cijfers te met anderen te vergelijken, te verbinden en te verbeteren. Vaar overigens niet blind op alleen die cijfers of plaatsen in rankings. Je moet goed begrijpen wat er achter die cijfers zit. Anders weet je niet waar je op moet sturen en ook niet waar je uit wilt komen.
Vergelijk je selfservicepercentages
Tijdens de Landelijke Selfservice Competitie (#LSG17) werden de stijgingen in selfservicepercentages gecommuniceerd. Elke deelnemende gemeente die aan de campagne meedeed ontving bij de start van elke workshop een overzicht met de eigen cijfers. En maandelijks werd de top 5 per proces gepubliceerd. Bovendien werden tijdens het Grote Publiekszaken Selfservice Congres (#GPSC17) de Uitblinkers bekend gemaakt. Dit alles bood de mogelijkheid om allereerst meer inzicht te krijgen in de eigen cijfers. En vooral de kans om in gesprek te gaan met de gemeenten die het goed deden en je daaraan op te trekken. Deze focus zorgde voor een sneeuwbaleffect en een flinke groei in selfservicepercentages.
Waarom het werkt
Enige vorm van competitie werkt voor menigeen goed: Het vergroot het doorzettingsvermogen; opgeven bestaat niet. Het geeft een boost aan het zelfvertrouwen: Als je ‘wint’ voelt dat gewoon goed. Het zorgt voor teamspirit; het verbindt jullie als team en je pept elkaar op. En competitie maakt je creatief en motiveert je om je te verdiepen.
Contact
‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’
Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
